Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBli snabbare!!!
You need to log in to create posts and topics.

Får jag flika in en fråga där? När jag läst om effekten av intervaller runt tröskel och inervaller över tröskel kan jag inte se några större skillnader egentligen. Är det något väsentligt jag inte ser eller är det så att skillnaden i träningseffekt är mar

För min del är det stor skillnad. Utan träning runt tröskelfart tappar jag snabbt uthållighet på längre distanser.

Ja det var den skillnaden jag hittade - uthållighet. Men båda passen verkar töja på tröskeln och syreupptagningsförmågan?

Enligt Daniels ska det vara 8-9% skillnad mellan farten vid tröskel respektive VO2max. Enligt någon annan (Hudson? Canova?) är denna skillnaden tillräckligt liten för att träning på den ena farten ska ha en måttlig effekt på den andra farten. Men den en

Bara så jag är med. Är snabbdistansen tröskelträning och 5x800m VO2-max-träning? På ett ungefär?

Tack!

Magnus: Med långa vilointervaller, ungefär ja.

Magnus du får regga minst 3min vila 🙂

Skillnaden mellan tröskelintervaller och VO2max-intervaller är att tröskelintervallerna körs i tröskelfart (tröskelpuls) med rel kort vila (typ 1 min) medan VO2-intervaller går som sagt fortare med betydligt längr

Från en som inte riktigt är med i tugget... Vad händer om man kör intervallerna (ex 5x1k) hårdare än tröskeln men ändå bara vilar en minut? Är det meningslöst då?

Skillnad mellan tröskelintervaller och... ?