Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBli snabbare!!!
You need to log in to create posts and topics.

Ok! jag kör just nu alla löppass på löpband, så farten blir ju den jag ställer in. Sen så gäller det bara att orka springa på i vald hastighet.. : )

Jag får prova mig fram helt enkelt..

Jag får intrycket att ni diskuterar ANTINGEN blandade distans- och intervallpass hela tiden ELLER bara distanspass. Träningen bör bestå av en lång uppbyggnadsperiod (månader) följt av kortare perioder av fartträning inför tävlingssäsongen. Att träna likad

Nu är jag ju både gammal o gammaldags, men jag tror att om du vill bli en bättre löpare ska du bara ersätta riktig löpning med löpband då du absolut måste. Det är helt enkelt inte samma sak

Jag håller med tidigare råd om att komma upp i 4 pass/v. Inte sagt att du inte kan förbättra dig på 3 pass, men med 4 pass kommer det hända grejjor.

Under vintern kan jag rekommendera att strunta i intervaller helt. Istället kan 2 av 3 pass vara av prog

Anledningen till att jag springer på löpband just nu är pga vintern. Annars så brukar jag springa utomhus. Men kommer nog att ta några pass ute med om det inte blir alltför kallt och för mycket snö. Bättre att få lite träning inomhus än ingen träning alls

Kallt är bra, då är det inte så halt. Dvs under minus 15, blir det väl inte bara positivt. Snö är mindre bra, det gör att man springer med ett mindre bra steg. Och vill du bli snabbare, handlar det en hel del om att löpa tekniskt bättre

Tycker att Jack Daniel´s bok "Daniels Running Formula" ger väldigt många bra tips kring löpning. När det gäller intervall-pass har han en tabell, som utgår från ditt personbästa, som vägleder hur snabbt du ska springa intervall-passen. Om du har ett perso

Håller med Peter. Jack Daniels är min husgud.

Har testat 3.30 intervaller på 2 min med en minuts vila emellan. Men då orkade jag bara 5 st sådana. Sen så testade jag att löpa i ett tempo som motsvarar 18,45 på 5 km. Och det kunde jag hålla i ca 2,5 km i ett sträck. Vet inte riktigt hur man ska utläsa

Tänk på att det finns flera olika intervalltyper. Tröskelintervaller sker i den fart du kan hålla i en timme (ca). VOMax intervaller sker i den farten du kan hålla i ca 3-5 km. (Jack Daniels)