Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBli snabbare
You need to log in to create posts and topics.

Jag har löptränat en hel del detta året där jag försökt med att bygga upp distans inför göteborgsvarvet. Nu när jag klarat att springa 2,1 mil skulle jag istället vilja bli snabbare på 5km och 10 km.

Hur tränar man upp snabbheten effektivast, det är inte

Lägg in ett kvalitativt pass i ditt träningsschema en gång i veckan. Jag brukar springa 1000-meters intrervaller och märkte fort resultat. På marathon.se kan du läsa mer om det.

http://www.marathon.se//news/article.cfm?ThemeId=255

Mitt tips är att öka mängden till 3 ggr/veckan och varva intervaller, tempo och fartlek. Långpassen är ju alltid viktiga, men satsar du bara på 10K så behöver de inte vara så långa. Jag tror typ 20K räcker ganska långt, men jag kan ha fel.
Byt gärna ut et

Hej!

Har själv börjat löpträna en del. Är än så länge bara i starten så att säga och vill bygga upp förmågan till både distans och sedan öka tempot. Löper/joggar nu ca 12 km varannan dag.
Har läst artikeln om 1000-intervallträningen, men undrar en sak dä

Det beror på hur många gånger i veckan du vill/kan träna. Jag löptränar 4 gånger i veckan varav ett pass är intervaller.

Om du inte satsar på längre distanser än 5-10 km tycker jag inte att du behöver springa längre än 10-13 km som "långpass" - om du nu inte gärna vill springa långpass vill säga.

Men som sagt, lägg in ett kvalitetspass i veckan med intervaller, fartlek el

Ok. Jag är fortfarande i min "uppstart" enligt mig själv och har börjat formulera någon total knäpp tanke i huvudet på att någon gång springa ett marathon, eller exempelvis Göteborgs-varvet.
Så om jag förstått era råd rätt är det bara att byta ut ett av

Du skriver marathon eller halvmarathon. Det är HELT olika saker. Marathon är faktiskt dubbelt så långt som en halvmarathon (hello matematik lovers).

Jag anser att en minimivecka om man tränar för halvmarathon eller mer är:

* En distansträning (som ökas

Nä Christer, du får ett VG.

Du kan också variera och köra t.ex. 1000-meters intervaller varannan vecka och kortare intervaller/backträning/fartlek varannan. Tycker att det är viktigt att variera träningen så att man fortsätter utvecklas. Det är högst individuellt vilken typ av träni