Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 10:28Det gäller att hålla tempo uppför bergen också.
Det gäller att hålla tempo uppför bergen också.
Quote from j sollerman on 12 November 2009, 10:29Självklart. Men tror inte de är aktuellt i den här tråden.
Självklart. Men tror inte de är aktuellt i den här tråden.
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 10:31Fundera lite på det så får vi se vad du kommer fram till.
Fabian och Gustav är inte så dåliga uppför med tanke på deras vikt.
Fundera lite på det så får vi se vad du kommer fram till.
Fabian och Gustav är inte så dåliga uppför med tanke på deras vikt.
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 10:45Förtydligande:
Vill du bli bra på tempo så är det bra att träna uppför, gärna i långa backar. Då får du ligga på hög, konstant belastning under lång tid. Bra med backar som tar ca en timme att köra uppför. (bristvara i sverige).
Alternativt kan man träna
Förtydligande:
Vill du bli bra på tempo så är det bra att träna uppför, gärna i långa backar. Då får du ligga på hög, konstant belastning under lång tid. Bra med backar som tar ca en timme att köra uppför. (bristvara i sverige).
Alternativt kan man träna
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 11:48Ursäkta en nybörjare här men hade man inte kunnat nå samma effekt genom att öka rullmotståndet? Jag kan förstå att det är bäst att träna på samma fordon som man skall tävla med men borde man inte kunna "simulera" en lång backe med hjälp av ökat luftmotstå
Ursäkta en nybörjare här men hade man inte kunnat nå samma effekt genom att öka rullmotståndet? Jag kan förstå att det är bäst att träna på samma fordon som man skall tävla med men borde man inte kunna "simulera" en lång backe med hjälp av ökat luftmotstå
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 12:04Alternativet att sitta på en spinncykel/trainer och köra t ex 3-3-3-3... Har gett mig hur mycket som helst. På varannan treminutare vrider du upp motståndet rejält och pumpar på tiden ut för att sedan vila i 3 min osv.
Kör med pulsmätare och se till att
Alternativet att sitta på en spinncykel/trainer och köra t ex 3-3-3-3... Har gett mig hur mycket som helst. På varannan treminutare vrider du upp motståndet rejält och pumpar på tiden ut för att sedan vila i 3 min osv.
Kör med pulsmätare och se till att
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 13:09Visst kan man öka motståndet och få mer träning. Problemet är att om man tränar för mycket med för stor belastning, så blir du starkare men inte snabbare 🙁 .
Men som styrketräning/distans fungerar det med dubbdäck släpvagn eller vad som helt, cykla med
Visst kan man öka motståndet och få mer träning. Problemet är att om man tränar för mycket med för stor belastning, så blir du starkare men inte snabbare 🙁 .
Men som styrketräning/distans fungerar det med dubbdäck släpvagn eller vad som helt, cykla med
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 14:19Ursäkta om jag driver OT här men detta har jag hört förut. Fartträning.
Jag har sett nåt program på tv hur cyklister låg precis bakom en skåpbil för att fartträna och jag undrar vad man uppnår med detta egentligen? Aerodynamiken sätts ju ur spel.Om man
Ursäkta om jag driver OT här men detta har jag hört förut. Fartträning.
Jag har sett nåt program på tv hur cyklister låg precis bakom en skåpbil för att fartträna och jag undrar vad man uppnår med detta egentligen? Aerodynamiken sätts ju ur spel.
Om man
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 14:23Högre snittfart på passet?
Högre snittfart på passet?
Quote from Funbeat user on 12 November 2009, 15:54För att kunna cykla fort måste man ha ett brett "effektregister".
Du måste kunna bända med hög belastning, snurra på med hög kadens och hög belastning resp. låg belastning. Du måste snabbt kunna återhämta dig osv.Dessuom måste du kunna utnyttja terräng
För att kunna cykla fort måste man ha ett brett "effektregister".
Du måste kunna bända med hög belastning, snurra på med hög kadens och hög belastning resp. låg belastning. Du måste snabbt kunna återhämta dig osv.
Dessuom måste du kunna utnyttja terräng