Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 12:52Rasmus, 300 watt är en ganska vanlig maxeffekt under ca 5-10 min för en cykelmotionär på 80-90 kg. 200 watt kan denne person ofta då klara att hålla i minst 20 minuter kontinuerligt. 200 watt ger ca 35 km/h. Visst, det finns luftmotstånd i 35 km/h men i 4
Rasmus, 300 watt är en ganska vanlig maxeffekt under ca 5-10 min för en cykelmotionär på 80-90 kg. 200 watt kan denne person ofta då klara att hålla i minst 20 minuter kontinuerligt. 200 watt ger ca 35 km/h. Visst, det finns luftmotstånd i 35 km/h men i 4
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 13:05Japp, för en och samma cyklist, gäller, grovt räknat (platt mark, utan vind):
(v2/v1)^2.5 = skillnaden i effekt
För 35 jämfört med 45 km/h blir det då:
(45/35)^2.5 ~ 1.9
Dvs, ökar man farten från 35 till 45 km/h, krävs nästan dubbelt så stor effekt. H
Japp, för en och samma cyklist, gäller, grovt räknat (platt mark, utan vind):
(v2/v1)^2.5 = skillnaden i effekt
För 35 jämfört med 45 km/h blir det då:
(45/35)^2.5 ~ 1.9
Dvs, ökar man farten från 35 till 45 km/h, krävs nästan dubbelt så stor effekt. H
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 13:11Jisses vilken uträkning! 🙂
Hur kan man sånt?! (#)
Jisses vilken uträkning! 🙂
Hur kan man sånt?! (#)
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 13:12Är man tillräckligt nördig, så... 😀
Är man tillräckligt nördig, så... 😀
Quote from Berit Bengtson on 4 June 2008, 13:49> För 35 jämfört med 45 km/h blir det då:
> (45/35)^2.5 ~ 1.9Mha av http://www.analyticcycling.com
och i det här fallet http://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html
får man en ökning på ~1.98ggr när hastigheten ändras från 35km/h -> 45km/h
> För 35 jämfört med 45 km/h blir det då:
> (45/35)^2.5 ~ 1.9
Mha av http://www.analyticcycling.com
och i det här fallet http://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html
får man en ökning på ~1.98ggr när hastigheten ändras från 35km/h -> 45km/h
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 13:50Ganska ointressant om man blir ifrånkörd. Oavsett om man kör på 100, 200, 300 watt eller en hästkraft.
Jag klarar bara en DP
(donkeypower)
Ganska ointressant om man blir ifrånkörd. Oavsett om man kör på 100, 200, 300 watt eller en hästkraft.
Jag klarar bara en DP
(donkeypower)
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 14:31Hej Mattias.
"Vad jag menade är att jag inte är intresserad av att begränsa mitt energiintag inför Vättern."
Nej det kan verka dumt att göra. Många gör tvärt om och laddar med kolhydrater.
"Jag har i alla fall fått för mig att det är bra att ha lite en
Hej Mattias.
"Vad jag menade är att jag inte är intresserad av att begränsa mitt energiintag inför Vättern."
Nej det kan verka dumt att göra. Många gör tvärt om och laddar med kolhydrater.
"Jag har i alla fall fått för mig att det är bra att ha lite en
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 14:41Tillbaks till frågan då: Om man cyklat 60 mil totalt finns det ingen anledning att oroa sig och special träna backe. Kör några hundra mil till i år, skulle det fortfarande vara ett problem så kan du ändra träningen då.
Cykla och njut!
Tillbaks till frågan då: Om man cyklat 60 mil totalt finns det ingen anledning att oroa sig och special träna backe. Kör några hundra mil till i år, skulle det fortfarande vara ett problem så kan du ändra träningen då.
Cykla och njut!
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 14:48Intressant! Och sannolikt helt riktigt.
Det får gärna vara en fix idé - bara det gör att jag tar mig runt lättare... (H)
Intressant! Och sannolikt helt riktigt.
Det får gärna vara en fix idé - bara det gör att jag tar mig runt lättare... (H)
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 14:53En liten present till Jessica.
En bild på Tom Boonen som jag tog i samband med TdF-prologen i London förra året.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1148357&target=_blank
Notera saliven på hakan.
En liten present till Jessica.
En bild på Tom Boonen som jag tog i samband med TdF-prologen i London förra året.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1148357&target=_blank
Notera saliven på hakan.