Quote from Funbeat user on 27 August 2010, 15:19Vad jag fått höra (från de som jobbar på norrland suniversitetssjukhus) så ska man helst inte träna samma dag som blodgivning. 1 dygn efter blodgivningen så är blodet tillbaka som "vanligt" och du kan återgå dina rutiner.
Personligen har jag aldrig känt
Vad jag fått höra (från de som jobbar på norrland suniversitetssjukhus) så ska man helst inte träna samma dag som blodgivning. 1 dygn efter blodgivningen så är blodet tillbaka som "vanligt" och du kan återgå dina rutiner.
Personligen har jag aldrig känt
Quote from Funbeat user on 27 August 2010, 16:40Blodvolymen är tillbaka som vanligt men kroppen behöver några veckor för att bilda nya röda blodkroppar för att kompensera för förlusten. Alltså ligger Hb lägre än normalt efter blodgivning. Därav orsaken till att man får järnmedicin.
Blodvolymen är tillbaka som vanligt men kroppen behöver några veckor för att bilda nya röda blodkroppar för att kompensera för förlusten. Alltså ligger Hb lägre än normalt efter blodgivning. Därav orsaken till att man får järnmedicin.
Quote from Funbeat user on 28 August 2010, 08:54Tack för svaret. Har aldrig tyckte det riktigt gått ihop med att man är fullt återställd efter någon dag. Men ändå får tabletter och inte får ge föränn efter 3-4månader.
På tal om det så märkte jag att de inte har samband mellan olika län och därför så sk
Tack för svaret. Har aldrig tyckte det riktigt gått ihop med att man är fullt återställd efter någon dag. Men ändå får tabletter och inte får ge föränn efter 3-4månader.
På tal om det så märkte jag att de inte har samband mellan olika län och därför så sk
Quote from Funbeat user on 28 August 2010, 08:59I Tyskland får män ge blod 6 ggr per år om jag inte minns fel, kvinnor 4...
I Tyskland får män ge blod 6 ggr per år om jag inte minns fel, kvinnor 4...
Quote from Funbeat user on 28 August 2010, 13:12Lite erfarenheter fån min blodgivarkarriär. Träna samma dag som man tappat sig är enligt instruktion inte optimal. Lugnare motinsrundor bör dock inte ha någon inverkan (inte på mig iaf). Däremot finns risken vid styrketräning att man pressar/slår upp stic
Lite erfarenheter fån min blodgivarkarriär. Träna samma dag som man tappat sig är enligt instruktion inte optimal. Lugnare motinsrundor bör dock inte ha någon inverkan (inte på mig iaf). Däremot finns risken vid styrketräning att man pressar/slår upp stic
Quote from Catharina Brattlin on 28 August 2010, 13:44Aneldningen till att man har satt gränsen 50 slag/min i Europaguiden för blodcentraler är att väldigt låg vilopuls kan bero på hjärtarytmier, som givaren inte vet om att den har. En blodgivning skulle då kunna vara livshotande. Inte pga att pulsen är låg,
Aneldningen till att man har satt gränsen 50 slag/min i Europaguiden för blodcentraler är att väldigt låg vilopuls kan bero på hjärtarytmier, som givaren inte vet om att den har. En blodgivning skulle då kunna vara livshotande. Inte pga att pulsen är låg,
Quote from Funbeat user on 28 August 2010, 13:53Anlednignen till att de alltid kollar min puls å mina värden var för att jag efterfrågde det. Jag ville ju ha ut nått av det! Å jag försökte med att förklara för dem att jag nog inte dör om jag lämnar lite blod. Jag kanske ska göra ett ryck igen å se om j
Anlednignen till att de alltid kollar min puls å mina värden var för att jag efterfrågde det. Jag ville ju ha ut nått av det! Å jag försökte med att förklara för dem att jag nog inte dör om jag lämnar lite blod. Jag kanske ska göra ett ryck igen å se om j
Quote from Catharina Brattlin on 28 August 2010, 14:02Fast, bara för att Du säger att Du inte kommer att dö av det, måste de ju följa sina riktlinjer, om de inte har en läkare bakom sig, som är huvudansvarig.
Jag skulle aldrig tappa en blodgivare, som inte har fått OK av en läkare, att den låga pulsen bero
Fast, bara för att Du säger att Du inte kommer att dö av det, måste de ju följa sina riktlinjer, om de inte har en läkare bakom sig, som är huvudansvarig.
Jag skulle aldrig tappa en blodgivare, som inte har fått OK av en läkare, att den låga pulsen bero
Quote from Funbeat user on 28 August 2010, 14:10thx - Ill do that*
thx - Ill do that*
Quote from Funbeat user on 2 September 2010, 09:02Jag var på blodcentralen i tisdags men det failade fullständigt. En nybörjarstickare skulle försöka få in nålen i min seniga och ärrade arm (90 givningar) men fick inte ens så att slangen blev röd. Han fortsatte borra med nålen så man trodde det var benmä
Jag var på blodcentralen i tisdags men det failade fullständigt. En nybörjarstickare skulle försöka få in nålen i min seniga och ärrade arm (90 givningar) men fick inte ens så att slangen blev röd. Han fortsatte borra med nålen så man trodde det var benmä