Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBMI utmanas av BAI
You need to log in to create posts and topics.

Viktmåttet BMI (body mass index) får konkurrens av BAI som står för body adiposity index, rapporterar Vetenskapsradion.
För att beräkna om en person är över-, normal-, eller underviktig utifrån längd och vikt använder man sig av BMI måttet. BAI å andra si

Intressant. Jag är kort och tung. 80 kg. Midjemåttet ligger på hälsosamt värde. Det är allt.

På nåt sätt får man ändå känslan av att hur man än vrider & vänder sig är ändan alltid bak...

Det finns ingen fungerande formel för maxpuls pga. bl.a. genetiska faktorer.

Men vad gäller kroppsfett stretar man på med BMI, BAI, midjemått, bukhöjd m.m.. Lä

Jag har svårt att komma upp i snabbt tempo. Vad beror det på då? Att jag är tung? Ändå tränar jag både intervaller och distans.

Borde inte BAI vara missvisande för t ex sprinters med rejält stora muskler i höftregionen?

Den enda fördelen med BMI är att det är lätt att räkna ut.

Men det stämmer väldigt dåligt eftersom det inte tar hänsyn till om det tex är muskler eller fett som utgör massan.

Det enda sättet att få vettiga värden är väl att man mäter kroppsfett (om det

Fast det är ju betydligt mindre missvisande om man använder sig av bukomfång då det säger en hel del om ens fettmängd.

Jag har ett BMI på 25, 184 cm och 85 kg, och ligger på under 10% i underhudsfett, dvs väldigt hård.
Ändå räknas jag som överviktig enli

De som har extremt stora magmuskler. Vad har de för midjemått?

Överviktig är man väl oavsett om fetthalten är hög eller låg? Kroppen måste ändå arbeta med kroppsvikten/massan?

Då kommer frågan om vad man refererar överviktig till som ett brev på posten.

Är det i förhållande till medelpersonen där alla personer och åldrar vägs in, eller i förhållande till den grupp personer som har likartad kroppsbyggnad som man själv rörande