Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 12:26Men TS skrev ju höftmått och inte midjemått. Därmed torde de flesta kvinnor ligga i farozonen såvida man inte har olika skalor för män o kvinnor.
Edit: Jan skriver om höftmått, liksom TS. Övriga inlägg har pratat midjemått.
Men TS skrev ju höftmått och inte midjemått. Därmed torde de flesta kvinnor ligga i farozonen såvida man inte har olika skalor för män o kvinnor.
Edit: Jan skriver om höftmått, liksom TS. Övriga inlägg har pratat midjemått.
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 12:33http://news.yahoo.com/s/nm/20110303/hl_nm/us_refile_better_than_bmi
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=139331
Lite mer info finns i exempelvis ovanstående länkar. Några klipp därifrån nedan där det första nog är mest intressant fö
http://news.yahoo.com/s/nm/20110303/hl_nm/us_refile_better_than_bmi
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=139331
Lite mer info finns i exempelvis ovanstående länkar. Några klipp därifrån nedan där det första nog är mest intressant fö
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 12:47Jag tror det är bättre att titta i spegeln än att mäta/väga. Kvinnliga kurvor är inte hälsofarligt på samma sätt som midjefluff.
Förra veckan var jag på ett stort äventyrsbad i Örebro, och i stort sett varenda kotte hade ett rejält överskott av underhu
Jag tror det är bättre att titta i spegeln än att mäta/väga. Kvinnliga kurvor är inte hälsofarligt på samma sätt som midjefluff.
Förra veckan var jag på ett stort äventyrsbad i Örebro, och i stort sett varenda kotte hade ett rejält överskott av underhu
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 15:02Titta i spegeln, var det. Ni vet väl att om man ställer sig naken framför spegeln (och vågar låta bli att blunda) så ser man summan av alla beslut man någonsin fattat! 🙂
(Lite OT - förlåt.)
Titta i spegeln, var det. Ni vet väl att om man ställer sig naken framför spegeln (och vågar låta bli att blunda) så ser man summan av alla beslut man någonsin fattat! 🙂
(Lite OT - förlåt.)
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 15:37Tyvärr ser man även summan av alla subjektiva värderingar & ev. bias av den egna kroppsuppfattningen. Som objektiv metod blir spegeln därmed diskad.
Tyvärr ser man även summan av alla subjektiva värderingar & ev. bias av den egna kroppsuppfattningen. Som objektiv metod blir spegeln därmed diskad.
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 23:30Vem har påstått att uppfattningen om överviktens vara eller icke vara skall vara objektiv? 😉
Vem har påstått att uppfattningen om överviktens vara eller icke vara skall vara objektiv? 😉
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 00:00Ja, det finns ju vissa sjukdomar som Anorexia och Bulemi... Glöm inte det, finns ju inget värre (nästan) än det. Förstör grymt mkt, så näe, kolla sig i spegeln för att själv bedömma hur "överviktig" man är är nog inte rätt metod... 🙁
Ja, det finns ju vissa sjukdomar som Anorexia och Bulemi... Glöm inte det, finns ju inget värre (nästan) än det. Förstör grymt mkt, så näe, kolla sig i spegeln för att själv bedömma hur "överviktig" man är är nog inte rätt metod... 🙁
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 08:05JÖ: Ur ett globalt perspektiv är objektiv övervikt ett enormt hälsoproblem. Liksom svältkatastrofer. Skicka varannan biff & varannan spegel till en fattig...
JÖ: Ur ett globalt perspektiv är objektiv övervikt ett enormt hälsoproblem. Liksom svältkatastrofer. Skicka varannan biff & varannan spegel till en fattig...
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 21:55Alltså, jag har väldigt svårt att förstå varför man ska hitta "metoder" och räkneövningar för att fastställa övervikt. Varför ens använda ordet "övervikt?
En människa har en viss längd i cm och en viss vikt i kg. På utsidan kan, t ex en läkare eller en p
Alltså, jag har väldigt svårt att förstå varför man ska hitta "metoder" och räkneövningar för att fastställa övervikt. Varför ens använda ordet "övervikt?
En människa har en viss längd i cm och en viss vikt i kg. På utsidan kan, t ex en läkare eller en p
Quote from Funbeat user on 9 March 2011, 09:25Om BMI används som statistiskt underlag behöver vi använda det i andra sammanhang också för att kunna relatera statistiken till något. Annars blir statistiken meningslös och oanvändbar. BMI handlar för övrigt om både över- och undervikt och kan i rätt sam
Om BMI används som statistiskt underlag behöver vi använda det i andra sammanhang också för att kunna relatera statistiken till något. Annars blir statistiken meningslös och oanvändbar. BMI handlar för övrigt om både över- och undervikt och kan i rätt sam