Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBMI utmanas av BAI
You need to log in to create posts and topics.

Men TS skrev ju höftmått och inte midjemått. Därmed torde de flesta kvinnor ligga i farozonen såvida man inte har olika skalor för män o kvinnor.

Edit: Jan skriver om höftmått, liksom TS. Övriga inlägg har pratat midjemått.

http://news.yahoo.com/s/nm/20110303/hl_nm/us_refile_better_than_bmi

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=139331

Lite mer info finns i exempelvis ovanstående länkar. Några klipp därifrån nedan där det första nog är mest intressant fö

Jag tror det är bättre att titta i spegeln än att mäta/väga. Kvinnliga kurvor är inte hälsofarligt på samma sätt som midjefluff.

Förra veckan var jag på ett stort äventyrsbad i Örebro, och i stort sett varenda kotte hade ett rejält överskott av underhu

Titta i spegeln, var det. Ni vet väl att om man ställer sig naken framför spegeln (och vågar låta bli att blunda) så ser man summan av alla beslut man någonsin fattat! 🙂
(Lite OT - förlåt.)

Tyvärr ser man även summan av alla subjektiva värderingar & ev. bias av den egna kroppsuppfattningen. Som objektiv metod blir spegeln därmed diskad.

Vem har påstått att uppfattningen om överviktens vara eller icke vara skall vara objektiv? 😉

Ja, det finns ju vissa sjukdomar som Anorexia och Bulemi... Glöm inte det, finns ju inget värre (nästan) än det. Förstör grymt mkt, så näe, kolla sig i spegeln för att själv bedömma hur "överviktig" man är är nog inte rätt metod... 🙁

JÖ: Ur ett globalt perspektiv är objektiv övervikt ett enormt hälsoproblem. Liksom svältkatastrofer. Skicka varannan biff & varannan spegel till en fattig...

Alltså, jag har väldigt svårt att förstå varför man ska hitta "metoder" och räkneövningar för att fastställa övervikt. Varför ens använda ordet "övervikt?

En människa har en viss längd i cm och en viss vikt i kg. På utsidan kan, t ex en läkare eller en p

Om BMI används som statistiskt underlag behöver vi använda det i andra sammanhang också för att kunna relatera statistiken till något. Annars blir statistiken meningslös och oanvändbar. BMI handlar för övrigt om både över- och undervikt och kan i rätt sam