Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hävstångseffekten. Ryggraden är ca 7-8 cm djup med sin böjningspunkt ~i mitten. Hävarmen mellan böjpunkten och ryggmuskulaturen är därmed 3-4 cm och om brösten sitter 15-20 cm framför böjningspunkten så blir det runt 4 xx så hög statisk belastning. Mer vi

Jag har för mig att jag hört att man belastar fötterna med fyra ggr sin vikt när man springer. Men jag kan minnas fel. Om brösten väger 20 ggr mer vid löpning bör ju hela kroppen göra det och det faller på sin egen orimlighet.

Som sagt, jag köper att det är jobbigt och att operation kan underlätta. Men någon får fortfarande förklara hur ett kilo blir 20 kilos belastning. Det förklarar inte klinikens hemsida heller. Inte ens om man tar hänsyn till g-kraften vid ett "skump" hamna

Alla som tror att 1kg = 1kg bör läsa Anders inlägg ovan!

Jag tror vi är överens om att ett kilo i det här fallet utgör en större belastning, Markus. Min fråga: står det i Anders svar ovan att 1 kg i det här fallet är lika med 20 kg (för det verkar vi övriga också vara rätt överens om att det INTE gör)?

Jo, jag fattade nog att det är så de tänker, men jag skulle nog påstå att det är en ganska vilseledande siffra, i synnerhet om man inte tar upp hur stor belastning som det finns utöver dessa bröst. Det måste ju vara åtskilliga hundra kilo, kanske uppemot

Det är egentligen inte bröstets vikt som åsyftas utan belastningen på ryggraden det handlar om. Precis som en matkasse i ena armen belastar ryggen lika mycket som två likvärda matkassar i varje hand (ungefär, orkar inte räkna).

1 till 20 kg låter dock sp

Anders L har absolut en point med sin teori a la hävstångsprincipen.
Jag började köra sit ups med armarna rätt fram när jag går upp i sittande.... för det var det enklaste å minst tunga sättat hade man sagt mig. Körde tills jag orkade ca 200 ggr å då sku

Visst är det moment det handlar om, men dels om de själva är medicinare är oddsen höga att de själva inte är så slängda i matte och mekanik, och dels antar de att "vanligt folk", kunder, inte vet vad moment är eller krafter - mäts i normalläget i newton

Fast moment mäts i Newtonmeter, så det gör det hela ännu konstigare. Vilket moment motsvarar 40 kg??? Jag tror TS kompis pratar strunt, helt enkelt. 😉