Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 07:31Men de hänger inte i en hävstång som sitter fast i ryggraden, de sitter utanpå din torso, det gör att den statiska mekaniken blir en ganska usel modell för att uppskatta den belastning de egentligen ger. Eller rättare sagt, den säger ingenting om den fakt
Men de hänger inte i en hävstång som sitter fast i ryggraden, de sitter utanpå din torso, det gör att den statiska mekaniken blir en ganska usel modell för att uppskatta den belastning de egentligen ger. Eller rättare sagt, den säger ingenting om den fakt
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 08:02Jämför med sidan 24 i AV:s OH om arbetasbelastningsergonomi
http://www.av.se/dokument/Teman/ergonomi/belastnings_OH.pdfSom i så många andra sammanhang rör sig detta om en metafor som man ska kunna greppa även om man inte innehar en professur inom mekani
Jämför med sidan 24 i AV:s OH om arbetasbelastningsergonomi
http://www.av.se/dokument/Teman/ergonomi/belastnings_OH.pdf
Som i så många andra sammanhang rör sig detta om en metafor som man ska kunna greppa även om man inte innehar en professur inom mekani
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 08:30Det har likväl inget att göra med "40 kg". Siffran (och enheten) är helt gripna ur luften, tror jag. Antagligen för att det lät mycket. 😉
Det har likväl inget att göra med "40 kg". Siffran (och enheten) är helt gripna ur luften, tror jag. Antagligen för att det lät mycket. 😉
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 08:52Siffran Anders kommer fram till är väl för övrigt 4ggr och inte 10ggr? Jag tror att alla är överens om att belastningen på ryggen är större än den som skulle motsvaras av att man hängde 1kg direkt i ryggradens förlängning.
Min poäng är bara siffran 10x ä
Siffran Anders kommer fram till är väl för övrigt 4ggr och inte 10ggr? Jag tror att alla är överens om att belastningen på ryggen är större än den som skulle motsvaras av att man hängde 1kg direkt i ryggradens förlängning.
Min poäng är bara siffran 10x ä
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 09:38Jo visst mäts moment i newtonmeter MH, men moment nämns ju inte ens.
Att räkna på moment har jag testat att undervisa sjuor i så det är inte fråga om professorskunskaper, utan väldigt enkla samband som förhoppningen är att de flesta ska utveckla en intui
Jo visst mäts moment i newtonmeter MH, men moment nämns ju inte ens.
Att räkna på moment har jag testat att undervisa sjuor i så det är inte fråga om professorskunskaper, utan väldigt enkla samband som förhoppningen är att de flesta ska utveckla en intui
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 09:48Det var du som tog upp moment, inte jag. 😉
Det var du som tog upp moment, inte jag. 😉
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 11:02Hävstångseffektn (~4) x KS momentanimpuls (~4) = 16 ? 20 ;););)
Hävstångseffektn (~4) x KS momentanimpuls (~4) = 16 ? 20 ;););)
Quote from Elias Engqvist on 21 December 2011, 15:12Det viktiga(!) här är väl att det blir en helt annan belastning på ryggen (andra muskler bl.a.) om man har nånting stort frampå kroppen med hävstångseffekt än om man har motsv. vikt på huvudet. Och iom det kan man inte jämföra vikter oavsett!
Det viktiga(!) här är väl att det blir en helt annan belastning på ryggen (andra muskler bl.a.) om man har nånting stort frampå kroppen med hävstångseffekt än om man har motsv. vikt på huvudet. Och iom det kan man inte jämföra vikter oavsett!
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 15:38OK det var jag - och det är ett momentproblem, och momentet som belastar ryggen pga bröstens tyngd och när de rör sig ger en inre kraft och ett inre moment i varje punkt i ryggraden hela vägen mellan nacken och bäckenet.
Men jag reagerade också på att m
OK det var jag - och det är ett momentproblem, och momentet som belastar ryggen pga bröstens tyngd och när de rör sig ger en inre kraft och ett inre moment i varje punkt i ryggraden hela vägen mellan nacken och bäckenet.
Men jag reagerade också på att m
Quote from Funbeat user on 21 December 2011, 15:43Har för flera år sedan suttit och räknat på liknande exempel inför tentan i biomekanik. Kursen har jag nu till stora delar förträngt 🙂
Kommer dock ihåg vilka häpnadsväckande krafter kroppen utsätts för (och är byggd för att tåla)
Man kan alltid disku
Har för flera år sedan suttit och räknat på liknande exempel inför tentan i biomekanik. Kursen har jag nu till stora delar förträngt 🙂
Kommer dock ihåg vilka häpnadsväckande krafter kroppen utsätts för (och är byggd för att tåla)
Man kan alltid disku