Quote from Funbeat user on 28 December 2009, 15:09går väl om man vill efter lite mekande packa cykeln i en påse å ta med den på X2000
går väl om man vill efter lite mekande packa cykeln i en påse å ta med den på X2000
Quote from Funbeat user on 28 December 2009, 17:25Robert: För X2000 gäller idag 3km mellan tågen, kortare om det finns begränsningar i hastighet.
Metall mot metall har rätt dålig friktionskoefficient, det kombinerat med massan i ett tåg sätt ger väldigt lång bromssträcka jämfört med en bil på gummihjul
Robert: För X2000 gäller idag 3km mellan tågen, kortare om det finns begränsningar i hastighet.
Metall mot metall har rätt dålig friktionskoefficient, det kombinerat med massan i ett tåg sätt ger väldigt lång bromssträcka jämfört med en bil på gummihjul
Quote from Rasmus Olsson on 28 December 2009, 17:39Håkan: vadå 3 km? alla blocksträckor är inte inte exakt 3 km?
Håkan: vadå 3 km? alla blocksträckor är inte inte exakt 3 km?
Quote from Funbeat user on 28 December 2009, 17:52Bruse: sitter ju inte med nån expert kunskap på området efter nån timmes diskussion med en förare av denna loktyp. Men efter vad han sa så när trafiken löper och de kör för fullt är det min. 3km mellan tågen som eftersträvas. Hur det sen sammanfaller med
Bruse: sitter ju inte med nån expert kunskap på området efter nån timmes diskussion med en förare av denna loktyp. Men efter vad han sa så när trafiken löper och de kör för fullt är det min. 3km mellan tågen som eftersträvas. Hur det sen sammanfaller med
Quote from Rasmus Olsson on 28 December 2009, 18:18Enkelt: en bana delas in i flera blocksträckor. Max ett tgå per blocksträcka. 3 km är kanske idealet, men i praktiken kan det skilja i längd på blocksträckor.
Jag ska inte heller tillskriva mig nån expertis, bara jobbat på Banverket i 18 år. ;~)
Enkelt: en bana delas in i flera blocksträckor. Max ett tgå per blocksträcka. 3 km är kanske idealet, men i praktiken kan det skilja i längd på blocksträckor.
Jag ska inte heller tillskriva mig nån expertis, bara jobbat på Banverket i 18 år. ;~)
Quote from Rasmus Olsson on 28 December 2009, 18:21Tillägg: korrekt att kalla X2.an för loktyp. egentligen är det ett loktåg med en manövervagn i andra änden. Men den har fått littera X som står för motorvagn. Vilket det inte är. Egentligen.
Jämför med de nya pendeltågen som heter X40, vilket är en motor
Tillägg: korrekt att kalla X2.an för loktyp. egentligen är det ett loktåg med en manövervagn i andra änden. Men den har fått littera X som står för motorvagn. Vilket det inte är. Egentligen.
Jämför med de nya pendeltågen som heter X40, vilket är en motor
Quote from Funbeat user on 28 December 2009, 20:51Det kan tilläggas att det också är en stor blandning av olika tåg på banorna med olika hastigheter och uppehållsmönster. dståg och pendeltåg som ska samsas med exempelvis ett X2000 som kör full hastighet utan uppehåll Göteborg-Stockholm. Dessutom sitter m
Det kan tilläggas att det också är en stor blandning av olika tåg på banorna med olika hastigheter och uppehållsmönster. dståg och pendeltåg som ska samsas med exempelvis ett X2000 som kör full hastighet utan uppehåll Göteborg-Stockholm. Dessutom sitter m
Quote from Funbeat user on 28 December 2009, 21:13SJ är det klart sämsta av alla tåg bolagen vi har i sverige när det gäller cyklar vad jag vet, inte för att övriga är bra i en jämförelse med europa men ändå hästlängder före SJ.
Med SJs resonemag att cyklar inte används på tåget så får man väl snart in
SJ är det klart sämsta av alla tåg bolagen vi har i sverige när det gäller cyklar vad jag vet, inte för att övriga är bra i en jämförelse med europa men ändå hästlängder före SJ.
Med SJs resonemag att cyklar inte används på tåget så får man väl snart in
Quote from Funbeat user on 28 December 2009, 21:41Det finns dock inte så himla många andra tågbolag som kör i egentrafik i nuläget.
Det finns dock inte så himla många andra tågbolag som kör i egentrafik i nuläget.
Quote from Funbeat user on 28 December 2009, 22:2612 andra bolag hittade jag som kör tågtrafik och tar cyklar i olika utsträckning. http://www.banverket.se/pages/11780/Tabell-cykel-pa-tag-2009.pdf
http://www.banverket.se/pages/11780/Banverket_Cykelkarta_2009_REV20090721.pdf
12 andra bolag hittade jag som kör tågtrafik och tar cyklar i olika utsträckning. http://www.banverket.se/pages/11780/Tabell-cykel-pa-tag-2009.pdf
http://www.banverket.se/pages/11780/Banverket_Cykelkarta_2009_REV20090721.pdf