Quote from Guest on 22 February 2009, 09:10Jag har med intresse läst en eller annan urartad tråd som utmynnat i diskussioner om skivbroms eller fälgbroms. Som nybörjarcyklist har jag fortfarande inte, trots rätt skraltiga fälgbromsar, haft problem med att få dessa att ta bra nog. Däremot har jag u
Jag har med intresse läst en eller annan urartad tråd som utmynnat i diskussioner om skivbroms eller fälgbroms. Som nybörjarcyklist har jag fortfarande inte, trots rätt skraltiga fälgbromsar, haft problem med att få dessa att ta bra nog. Däremot har jag u
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 09:20Bromsar man med framhjulet och tappar greppet då, så måste det vara riktigt ordentligt halt, eller grusat. I en sån situation använder man bakbromsen och med måtta.
Det skulle vara intressant att fixa fram ett antal cyklar och göra ett kontrollerat test,
Bromsar man med framhjulet och tappar greppet då, så måste det vara riktigt ordentligt halt, eller grusat. I en sån situation använder man bakbromsen och med måtta.
Det skulle vara intressant att fixa fram ett antal cyklar och göra ett kontrollerat test,
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 09:42Panikbromsa? Du måste lyfta blicken och se världen, inte navelskåda!
När du har låser hjulen i panik, börjar ABS:en arbeta då så du har kontroll på din inbromsning?
Om inte, så förlängs din bromssträcka samtidigt som du har ökad möjlighet att trilla.De
Panikbromsa? Du måste lyfta blicken och se världen, inte navelskåda!
När du har låser hjulen i panik, börjar ABS:en arbeta då så du har kontroll på din inbromsning?
Om inte, så förlängs din bromssträcka samtidigt som du har ökad möjlighet att trilla.
De
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 09:46Min mekaniska skivbroms är så nära ABS på cykel man kan komma. Extremt känslig och perfekt modulation. Så ja, det funkar faktiskt så.
Är det risk för halka har jag dubbdäck på, och då kan man tvärnita på is (jag har testat). Är underlaget löst, så får ma
Min mekaniska skivbroms är så nära ABS på cykel man kan komma. Extremt känslig och perfekt modulation. Så ja, det funkar faktiskt så.
Är det risk för halka har jag dubbdäck på, och då kan man tvärnita på is (jag har testat). Är underlaget löst, så får ma
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 09:51Av vilken anledning tror du att fälgbromsar låser hjulen och inte har "modulation"?
Det handlar om att använda bromsarna på rätt sätt.Provbromsar du i dina paniksituationer?
>Vänta lite! Jag ska provbromsa först innan det smäller.
Av vilken anledning tror du att fälgbromsar låser hjulen och inte har "modulation"?
Det handlar om att använda bromsarna på rätt sätt.
Provbromsar du i dina paniksituationer?
>Vänta lite! Jag ska provbromsa först innan det smäller.
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 09:58Fälgbromsar reagerar på ett helt annat sätt. Det har att göra med den lägre kraften som de trycks ihop med jämfört med skivbromsar, och också att bromsgummin är lite elastiska och deformeras. Därför blir bromsverkan kraftigt ickelinjär i förhållande till
Fälgbromsar reagerar på ett helt annat sätt. Det har att göra med den lägre kraften som de trycks ihop med jämfört med skivbromsar, och också att bromsgummin är lite elastiska och deformeras. Därför blir bromsverkan kraftigt ickelinjär i förhållande till
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 10:10Du tycks ha väldigt dålig känsla för hur man bromsar. Du pratar om att nypa med skivbromsarna. Det är just det "man" inte ska göra med bromsar. Det är då riskerna ökar markant eftersom kontrollen försvinner. Du verkar ha missat varför ABS-bromsar har utve
Du tycks ha väldigt dålig känsla för hur man bromsar. Du pratar om att nypa med skivbromsarna. Det är just det "man" inte ska göra med bromsar. Det är då riskerna ökar markant eftersom kontrollen försvinner. Du verkar ha missat varför ABS-bromsar har utve
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 10:12Men fattar du inte vad jag skriver, eller vad är problemet?
Jag "nyper" inte. Jag bromsar ytterst kontrollerat, på ett sätt som inte går med fälgbromsar. Just PÅ GRUND AV att jag har skivbroms fram kan jag numera cykla så mycket säkrare och snabbare efte
Men fattar du inte vad jag skriver, eller vad är problemet?
Jag "nyper" inte. Jag bromsar ytterst kontrollerat, på ett sätt som inte går med fälgbromsar. Just PÅ GRUND AV att jag har skivbroms fram kan jag numera cykla så mycket säkrare och snabbare efte
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 10:18Är det fuktigt kan man inte heller få tillräckligt god friktion i alla situationer. Oftast funkar det bra, men du kommer att bli skit-i-brallan-överraskad den gången det inte biter! Men ja, modulationen är den största skillnaden i vardagen. Eftersom kompo
Är det fuktigt kan man inte heller få tillräckligt god friktion i alla situationer. Oftast funkar det bra, men du kommer att bli skit-i-brallan-överraskad den gången det inte biter! Men ja, modulationen är den största skillnaden i vardagen. Eftersom kompo
Quote from Funbeat user on 22 February 2009, 10:22>Är det risk för halka har jag dubbdäck på, och då kan man tvärnita på is (jag har testat).
??
Låser du inte hjulen om du tvärnitar? Det är just låsningen av hjulen som farligt.Varför är det viktigt att bromsen är linjär(vilket jag tolkar som rörelsen
>Är det risk för halka har jag dubbdäck på, och då kan man tvärnita på is (jag har testat).
??
Låser du inte hjulen om du tvärnitar? Det är just låsningen av hjulen som farligt.
Varför är det viktigt att bromsen är linjär(vilket jag tolkar som rörelsen