Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBromseffekt
You need to log in to create posts and topics.

Robert, du har helt rätt i din ledande fråga.
Det finns ingen som helst anledning att ha några andra bromsar än de du har. Det vill säga om du inte lider av några konstiga muskelspasmer eller liknande och inte kan kontrollera dig själv, men då kanske man

Om det fanns ABS-bromsar till min cykel, skulle jag skaffa det på en gång.

Man ska naturligtvis FÖRSÖKA ha god uppsyn på sin egen framfart och andras, men panik-situationer kan alltid uppstå. Även för den bästa cyklist. Se exempelvis Tour-de-France när E

Tror du att skivbromsar, som är betydligt enklare att låsa skulle lösa situationen i en utförslöpa under TdF? Jag tycker att riskerna är tillräckligt stora på tävlingar, utan skivbromsar.
Det går att låsa hjulen med fälgbromsar men det är liksom inte måle

Fp David:

Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Om du svarade mig har jag ingen som helst åsikt om skivbromsar. Jag har alltid haft fälgbromsar och så länge som ABS-broms för cykel inte finns, kommer jag att fortsätta med dessa.

Sedan kan m

Jodå, jag har fått panik många gånger när folk låser sina hjul eller vurpar framför mig och då är jag tacksam för att vi inte har skivbromsar eftersom det fungerar dåligt att kontrollera cykeln med låsta hjul.
Jag har även lekt Ninjaturtle med massor av f

Hej Rasmus.

"Bromsar man med framhjulet och tappar greppet då, så måste det vara riktigt ordentligt halt, eller grusat. I en sån situation använder man bakbromsen och med måtta."

Ja, eller så kommer man i lite högre hastigheter typ 60-70km/h.

Jag har u

"Även för den bästa cyklist. Se exempelvis Tour-de-France när ELITCYKLISTER överraskas av en för brant kurva och drattar på as-t! "

Grunden til at de ikke klarer svingen er at de bremser for hårt.
Du kan ikke låse hjulene og svinge samtidig, En rasersy

Att bromsarna kan låsa hjulen behöver inte nödvändigtvis betyda att de är bra. Det måste gå att modulera bromskraften för att den ska vara bra.

Fp. David P ¤
"Jodå, jag har fått panik många gånger när folk låser sina hjul eller vurpar framför mig och då

Håller med leif vedal, ibland ska man inte bromsa, ibland ska man bara svänga. Hårt.

Nu är det varken krav på brom eller intelligensprov för att få tävlingslicens i cykel.
Tidigare började folk att tävla i unga år och lärde sig klung och bromsteknik.
Numera växer H 30 o H 40 med massor av folk som inte har tävlingscyklat tidigare.

Jag t