Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBruses sadelskola (eller vilken s …
You need to log in to create posts and topics.

Sitter du _för_ högt kommer du känna av det i baksidan av knät. Men känner du att du får mer kraft osv, så har du nog hittat _din_ höjd.

Som jag skrivit i skolan, så är det bara utgångsvärden, nåt att börja med. Jag har själv pillat på det mesta.

Nu har jag bytt ut sadeln till en som är rätt i bredden. Var ute på första turen. Jag blev dock inte kompis med sadeln. Bredden stämde och det kändes bra för rumpan när jag fick rumpan på plats men det var jättesvårt då jag hela tiden gled framåt och hamn

Margit, andra faktorer som spelar in är storlek på cykel, avstånd till styret och kanske det viktigaste: en bra hållning på överkroppen (stark bål) så att du inte faller framåt. Eventuellt behöver du justera sadeln i längsled.

Det finns flera möjliga felkällor. Svårt att ge råd såhär, men t.ex. så kanske du ska ha en annan styrstam.

Per och Fredrik har frågorna på svaren. Allt hänger inte på sadeln, utan det är detaljerna som tillsammans gör helheten.

Nej, det mesta hänger nog faktiskt utanför sadeln...

Med par riktiga byxor från Assos, är det ingen risk.

Tjo! Lånat hem en potentiell första racer och haft fram bok, helkroppsspegeln, lod, vattenpass och måttband. Det flesta måtten verkar stämma riktigt bra, om jag förstått det rätt att man mäter från centrum av navet till översta kanten på sadelstolpsröret?

Om 8 cm fungerar för dig, så kör på det. Vi är alla individer och gillar olika. Jag har 2 cm dropp.

Jag har gjort en bikefit och har nu ett drop på 8,5 cm. Det är en ganska snäll position då jag är lite stel i höften. Så jag tror inte 8cm ska vara några problem för dig.