Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCaballo Blanco försvunnen
You need to log in to create posts and topics.

Vad bra att han höll igång så mycket som han gjorde annars hade kanske hjärtat lagt av betydligt tidigare.

Troligtvis var det just ansträningen som blev hans död:

http://forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr22005/plotslighjartdodintraffaroftastunderlek.4.2aebc6b810f3c933b1580002399.html

Hypertrofisk kardiomyopati är genetisk i mer än hä

Han aldrig gick och undersökte sig - frågan är om det var bra eller dåligt.

Tänk att vara ultralöpare, älska löpning och få reda på att man troligen kommer att dö om man fortsätter. Kan inte vara kul det heller!

Vill bara "intresseanmäla" deltagande i eventuellt Hedemoralopp. Tänkte själv köra en egen tur Linköping-Borghamn i sommar (ca 60 km) som egen tribut till Caballo Blanco. Ingen trail direkt, men passar mina planer i övrigt.

Jag förstår att han inte undersökte sig. Att inte få göra det man älskar mest kan ju vara en dödsdom i sig.

Både ja och nej Anna, är min åsikt. Har man inget annat att leva för så självklart Ja. I andra lägen så Nej.

Mitt inlägg var mest ett svar på Jims inlägg om att det var tur att han höll igång som han gjorde för annars hade kanske hjärtat lagt av betydl

Det skrivs att om man har de där symptomen så ska man följa vissa livsstilsråd. Man ska t.ex inte ägna sig åt tävlingsidrott. Innebär detta att människor som har detta inte heller ska ägna sig åt löpning på motionsnivå?

Troligtvis är det en skillnad på belastningen mellan elitidrott resp motionsidrott?

I övrigt kan säkert en kardiolog svara på den frågan Jim. Vissa människor är asymtomatiska och vet inte om att de har den här sjukdomen. Då kan det säkert vara vanskligt.