Quote from Funbeat user on 9 May 2012, 14:35Vad bra att han höll igång så mycket som han gjorde annars hade kanske hjärtat lagt av betydligt tidigare.
Vad bra att han höll igång så mycket som han gjorde annars hade kanske hjärtat lagt av betydligt tidigare.
Quote from Catharina Brattlin on 9 May 2012, 15:00Troligtvis var det just ansträningen som blev hans död:
http://forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr22005/plotslighjartdodintraffaroftastunderlek.4.2aebc6b810f3c933b1580002399.html
Hypertrofisk kardiomyopati är genetisk i mer än hä
Troligtvis var det just ansträningen som blev hans död:
Hypertrofisk kardiomyopati är genetisk i mer än hä
Quote from Elias Engqvist on 9 May 2012, 15:06Han aldrig gick och undersökte sig - frågan är om det var bra eller dåligt.
Tänk att vara ultralöpare, älska löpning och få reda på att man troligen kommer att dö om man fortsätter. Kan inte vara kul det heller!
Han aldrig gick och undersökte sig - frågan är om det var bra eller dåligt.
Tänk att vara ultralöpare, älska löpning och få reda på att man troligen kommer att dö om man fortsätter. Kan inte vara kul det heller!
Quote from Funbeat user on 9 May 2012, 15:14Vill bara "intresseanmäla" deltagande i eventuellt Hedemoralopp. Tänkte själv köra en egen tur Linköping-Borghamn i sommar (ca 60 km) som egen tribut till Caballo Blanco. Ingen trail direkt, men passar mina planer i övrigt.
Vill bara "intresseanmäla" deltagande i eventuellt Hedemoralopp. Tänkte själv köra en egen tur Linköping-Borghamn i sommar (ca 60 km) som egen tribut till Caballo Blanco. Ingen trail direkt, men passar mina planer i övrigt.
Quote from Funbeat user on 9 May 2012, 18:58Jag förstår att han inte undersökte sig. Att inte få göra det man älskar mest kan ju vara en dödsdom i sig.
Jag förstår att han inte undersökte sig. Att inte få göra det man älskar mest kan ju vara en dödsdom i sig.
Quote from Catharina Brattlin on 9 May 2012, 21:28Både ja och nej Anna, är min åsikt. Har man inget annat att leva för så självklart Ja. I andra lägen så Nej.
Mitt inlägg var mest ett svar på Jims inlägg om att det var tur att han höll igång som han gjorde för annars hade kanske hjärtat lagt av betydl
Både ja och nej Anna, är min åsikt. Har man inget annat att leva för så självklart Ja. I andra lägen så Nej.
Mitt inlägg var mest ett svar på Jims inlägg om att det var tur att han höll igång som han gjorde för annars hade kanske hjärtat lagt av betydl
Quote from Funbeat user on 9 May 2012, 21:38Det skrivs att om man har de där symptomen så ska man följa vissa livsstilsråd. Man ska t.ex inte ägna sig åt tävlingsidrott. Innebär detta att människor som har detta inte heller ska ägna sig åt löpning på motionsnivå?
Det skrivs att om man har de där symptomen så ska man följa vissa livsstilsråd. Man ska t.ex inte ägna sig åt tävlingsidrott. Innebär detta att människor som har detta inte heller ska ägna sig åt löpning på motionsnivå?
Quote from Catharina Brattlin on 9 May 2012, 21:44Troligtvis är det en skillnad på belastningen mellan elitidrott resp motionsidrott?
I övrigt kan säkert en kardiolog svara på den frågan Jim. Vissa människor är asymtomatiska och vet inte om att de har den här sjukdomen. Då kan det säkert vara vanskligt.
Troligtvis är det en skillnad på belastningen mellan elitidrott resp motionsidrott?
I övrigt kan säkert en kardiolog svara på den frågan Jim. Vissa människor är asymtomatiska och vet inte om att de har den här sjukdomen. Då kan det säkert vara vanskligt.