Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCoopers test. Och sen då?
You need to log in to create posts and topics.

Undrar hur han mår idag ...

Man kan aldrig veta. Han lär ha varit 19-20 år då, och mycket ändras när man kommer ut i världen. Det var väl det som var bra med lumpen, man träffade en massa olika människor med annan bakgrund än en själv, och fick lära sig mycket som man inte hade en a

Jo precis, vi får hoppas han är i bättre kondition iaf.

Jag hade också sämre kondition efter lumpen.
Det var givetvis befälens fel.

Själv har jag aldrig varit i så bra form som när jag muckade. Därefter tog det mig 14 år av dålig mat, obefintlig träning och stillasittande (i plugget och på jobbet) innan jag i somras kände mig tvungen att göra något åt hälsan och kondisen...

Jag har b

Problemet med Coopers test är att det baseras på löpning. Och om du blir bättre både tekniskt på löpning resp konditionsmässigt, så förbättras din tid eller den sträcka du springer på en viss tid. Och då vet du inte om det var VO2 eller löptekniken som ga

Rodd handlar ju jättemkt om teknik. Stor skillnad på att bara sitta och dra med armarna eller att verkligen trycka ifrån med benen och använda hela kroppen. Även val av motstånd (maskin) eller storlek på paddel (det är detta motståndet på maskinen simuler

All idrott handlar jättemycket om teknik. Men om man använder en annan idrott än den man är intresserad av för att testa sin kondition, spelar tekniken mindre roll så länge man använder samma teknik hela tiden.

Så för en löpare kan en roddmaskin eller cy

Lakttatester ger ju inget värde alls på den maximala konditionen, VO2max, vilket Coopertestets syfte är att uppskatta. Och att testa sin kondition i en icke-grenspecifik idrott verkar missa målet lite?

Vill man ha en testmaskin med så lite tekniska stör

OK, man behöver göra ett VO2maxtest, även om ett laktat-test gissar vilken VO2max man har.

Och kondition är inte grenspecifik, har man kondition så har man.

Coopers test är ett omvänt VO2-test, dvs man gissar sin VO2max baserat på hur långt man sprang i