Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelturistande italienare behöve …
You need to log in to create posts and topics.

Norrland är stort, både till ytan och till intrycken. Visst kan jag förstår en norrlänning från norr som tycker N slutar vid Sundsvall. Men men vårt välordnade samhälle bygger på vedertagna regler o/e praxis. Avseende definitionen av N så står följande at

Om man delar in sverige i norra och södra sverige ligger Ljusdal i södra sverige.
Delar man in det i Norra, mellersta och södra sverige ligger det i mellersta.

😉

EDIT: Delar man in Sverige i Götaland, Svealand och Norrland så ligger det i Norrland.

Jag tycker nästan att Norrland börjar just vid Ljusdal. Ungefär där slutar bondebygderna längs Ljusnan och de stora ödeskogarna börjar. Strax norr om Ljusdal slutar Vägverket salta på vintern och de permanenta vintervägarna börjar. Helt klart lite av en k

Ligger något i det Anders.

Men till Italienaren, vill jag bara säga, visst allt går, rätt förberedd, om än jag kanske skulle cyklat under sommaren.

Nu är "Norra Sverige" och "Norrland" inte samma sak...

Just därför hamnar Ljusdal inom eller utom beroende på vilket begrepp som används.
Oavsett vilket är det en väldigt vacker natur att cykla i och sannolikt annorlunda för en italienare. Vilket kan ge hen en riktigt minnesrik upplevelse.

Nu måste jag lägga mig i denna diskusion ,Ljusdal tillhör norrlandoch sveriges mitt punkt ligger i Ljusdals kommun (Kårböle närmare bestämt).

Nja, det är en ganska sydsvensk tolkning.
Flataklacken eller Ytterhogdal köper jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografiska_mittpunkt

Hmmmm, jag anar ett ämne som förtjänar en ny tråd.

Denna tråd kanske vi ska ägna åt den snart i Sverige cyklande italienaren. Hen bryr sig sannolikt föga om Sveriges mittpunkt, Norrland, norra Sverige, etc.... 😉 Att Ljusdal och Hälsingland är vackert