Quote from Guest on 6 September 2008, 07:41Undrar hur jag ska rengöra min lvg-racer på bästa sätt? Det är framförallt kedjan jag tänker på (med ramen gör jag som med bilen - avfettar/tvättar/vaxar). Min kedja är just nu svart och knastrar lite lätt och det brukar vara startskottet för rengöring fö
Undrar hur jag ska rengöra min lvg-racer på bästa sätt? Det är framförallt kedjan jag tänker på (med ramen gör jag som med bilen - avfettar/tvättar/vaxar). Min kedja är just nu svart och knastrar lite lätt och det brukar vara startskottet för rengöring fö
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 07:51Hej!
Ett bra sätt att göra ren kedjan är en tvättbox. Den kostar några kronor men fungerar bra.
På min hemsidan finns det mer info: http://msaweb.se/Cykel/materials/bicycle_maintance.htmmvh
Markku
Hej!
Ett bra sätt att göra ren kedjan är en tvättbox. Den kostar några kronor men fungerar bra.
På min hemsidan finns det mer info: http://msaweb.se/Cykel/materials/bicycle_maintance.htm
mvh
Markku
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 08:04Avfettar?
Avfettning är inte så bra på cyklar.
Använd diskmedel och vatten. Det gäller även drivlinan.Jag har en sedelärande historia om några hemmapulare som rev isär vevparti och det mesta av cyklarna för att tvätta och göra fint varje vecka.
Det kost
Avfettar?
Avfettning är inte så bra på cyklar.
Använd diskmedel och vatten. Det gäller även drivlinan.
Jag har en sedelärande historia om några hemmapulare som rev isär vevparti och det mesta av cyklarna för att tvätta och göra fint varje vecka.
Det kost
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 09:04Avfettning och högtryckstvätt funkar för mig. Tycker det varnas för mycket för sånt. Mina rengöringsmetoder är knappast vad som orsakar att cykeldelar ibland måste bytas. Dock undviker jag att spola direkt mot hjullager, vevlager, styrlager och dämparens
Avfettning och högtryckstvätt funkar för mig. Tycker det varnas för mycket för sånt. Mina rengöringsmetoder är knappast vad som orsakar att cykeldelar ibland måste bytas. Dock undviker jag att spola direkt mot hjullager, vevlager, styrlager och dämparens
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 09:33Den här är mycket effektiv:
BILD:http://www.scienceinthebox.com/info-pg/img_packshots/Sweden%20YES%20Liquid%20Powerspray%20Bottle0088.JPG
Den här är mycket effektiv:
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 10:17Fredrik: Har du då ett badkar med olja som du dränker cyklen i?
Fredrik: Har du då ett badkar med olja som du dränker cyklen i?
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 10:44Ja. Och ett badkar med 5-56. Och ett med avfettning. Blir enklast så...eller åtminstone otroligt rent.
Ja. Och ett badkar med 5-56. Och ett med avfettning. Blir enklast så...eller åtminstone otroligt rent.
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 10:47Ungefär som vapenvården i lumpen.
Ungefär som vapenvården i lumpen.
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 11:06Men om man tvättar kedjan helt ren och sedan smörjer med olja, är det inte risk för att man missar någonstans / smörjer för lite eller dylikt, vilket får till följd att alla delar slits ännu mer än vid en svart, men väloljad kedja??
Eller ska man dränka d
Men om man tvättar kedjan helt ren och sedan smörjer med olja, är det inte risk för att man missar någonstans / smörjer för lite eller dylikt, vilket får till följd att alla delar slits ännu mer än vid en svart, men väloljad kedja??
Eller ska man dränka d
Quote from Funbeat user on 6 September 2008, 11:09Det svarta är grus och damm. Olja är transparant gulfärgad.
Det svarta är grus och damm. Olja är transparant gulfärgad.