Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelvård?
You need to log in to create posts and topics.

Har ni inte solsken norrut eller är det bara midnattssol?

Läran inom solskyddsfaktor är den bästa i landet

>Strunta i diesel, det finns inga fördelar med att använda det, bara nackdelar.

Det är DIN åsikt och inte vetenskapligt bevisat. Eller hur? 🙂

Jag själv har använt diesel i många år och inte märkt några nackdelar, förutom lukten.

Att torka kedjan med

Det är fortfarande diskmedel man bör använda.
Exakt hur begränsad är livslängden på en kedja enligt din empiriska undersökning?

Angående livslängd på kedjor så brukar jag byta kedjan varje säsong. Jag cyklar ungefär 200 mil per säsong.

Jag köper oftast någon av billigaste kedjorna jag hittar på internet-cykelaffärerna. Jag har aldrig köpt någon av de mycket dyrare kedjorna som o

200 mil per säsong?
Då är det en kort säsong.

Uppstart av gammal tråd igen pga att jag i helgen ska växla kedja för första gången: ska man lägga den avtagna kedjan i en burk med diskmedel+vatten och skaka? Eller ska man bara borsta på ytan, eftersom all invändig avfettning är av ondo? Jag fattar inte

Jag tar en vanlig spann med vann och diskmedel samt diskborste, tandborste och svamp. Sedan är det bara att borsta o tvätta cykel och drivlina.
Efterskölj med vatten och smörj upp kedjans "insida" samt trissornas axlar annars gnisslar det.
Låt stå!

Torka

Vad gör man med det oljiga vattnet sen? Lämnas in vardå? Antar att det inte är bra att hälla ut det i avloppet?

Finns bensimackar med tvätthall. Det är bara att hyra.