Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelcykla Kungälv - Handelshögskolan …
You need to log in to create posts and topics.

Byta fälgar ofta? Det tog mig fem vinterträningar innan jag fick byta fälg bak och det var klungkörning i alla väderslag på begagnade hjul.
Jag kör fortfarande på framhjulet efter sju vinterträningar.
Jag tror att jag kör några mil mer än dig, min Brutus

Johnnie, en del av din cykelfärd sker- om jag förstått dig rätt- genom ett av de mest olycksdrabbade områdena i Göteborgs centrum? I Vasastan ska man passera korsningar där man ska samsas med gående, cyklister, barnvagnar, bilar, mopeder, bussar och spårv

Jag kan hålla med Rasmus att man reflexmässigt svarar "cyklocross" på den här typ av frågor.
Men, det finns en anledning till detta. Cx är den överlägset bästa pendlar/vintercykeln samt att man kan träna cykel på den om man blir sugen och det blir man.
Oc

Vad är det som gör cx så mkt bättre än en racer. Är det bara däcken eller skiljer det så mkt mer????

Några saker, oftast lite starkare ram med kortare geometri, högre markfrigång, sämre bromsar, annan vajerdragning.

Du får inte in dubbdäck i en racerram och är man lite rädd för att gå i backen så får det bli cycleX på vintern.
Jag har kört många mil på racer med tubdäck under vintern och det fungerar.
Bra balansträning, piggare än CX och sedan lär man sig att vurpa ä

Sämre bromsar??
jag kollade på den där filmlänken tidigare i tråden,Sades ngt om lägre utväxling!
Nyss börjat cykla o tydligen behöver jag lätta växlar för knänas skull.
Är då en cx att föredra i det syftet eller det går lika bra med racer?

Viken väg kör du in till stan Johnnie? Jag kommer ofta in till stan via Kungälv och kör alltid via Marieholmsbron. Sedan är det ju ok cykelväg hela vägen längs älven bort till Järntorget. Därifrån är det ju bara en kort snutt egentligen som är hårt trafik

En testcykling av lämplig kandidat med hjälm och http://www.foska.com/acatalog/copy_of_Test_Dummy_Road_Cycling_Jersey.html

Hej!

Hittills har jag cyklat till Bergsjön där jag jobbar och då har jag cyklat Ellesbovägen till Kärra, över Angeredsbron och vidare Angered, Linnarhult och Bergsjön.

Vilken väg jag ska cykla till Handels vet jag inte riktigt än. Jag hittade en karta h