Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla med hög eller låg växel?
You need to log in to create posts and topics.

Hoppas inte att du är ekonomisk rådgivare Tommy.

Martin F: Det är lugnt, jag såg också det. Blir ändå glad när det finns cykelutrustning som inte kostar fyrsiffrigt.

Att trampa långsammare och långsammare framåt slutet av ett lopp kallas allmänt för dekadens.

Den här grabben verkar ju koll och han trampar med ~30 i kadens så det är nog det senaste från touren.

Är det inte lättare att accelerera också vid högre kadens?

Accelerationen borde vara som högst inom ett visst kadensområde, där effektuttaget blir som högst?

Jo, det är ju samma sak som när man accelererar med t.ex. en bil. Har man för lågt varvtal kan man inte accelerara snabbt, så ska man göra en snabb omkörning brukar man ju växla ner lite och sedan accelerera, men man kan inte växla ner för lågt för man vi

Jag kör till 98% på hög växel och det räcker mer än väl. Där kan man ändå växla med ganska stora skillnader som gör att det räcker. Min kadens ligger runt 90 och jag brukar köra runt 25-30 km/h vilket känns perfekt för mig! Självklart är det individuellt

Jeg ligger på en snitt kadens på 72 på en 10 mils tur. Men det er forde, det er så inn i helvetes med motbakker her jeg bor. Men prøver på ca. 85 i snitt....

Jag har gjort lite ungefärliga mätningar med hjälp av stoppur och kommit fram till att jag oftast ligger på en kadens kring 50, detta är alltså för lågt?