Quote from Guest on 3 June 2011, 21:06Jag köpte min första landsvägscykel i januari och är nybörjare. Har bara kört två gånger med den utomhus(har använt den med trainer i vinter). Nu är jag lite konfunderad. Så här ligger det till:
När jag cyklar en mil på min mountainbike, tar det ungefär 2
Jag köpte min första landsvägscykel i januari och är nybörjare. Har bara kört två gånger med den utomhus(har använt den med trainer i vinter). Nu är jag lite konfunderad. Så här ligger det till:
När jag cyklar en mil på min mountainbike, tar det ungefär 2
Quote from Rasmus Olsson on 3 June 2011, 21:16Lägg i tyngre växel och trampa hårdare.
Lägg i tyngre växel och trampa hårdare.
Quote from Funbeat user on 3 June 2011, 21:34Eller, en lättare växel men högre kadens. Försök hålla ca 90 varv/min.
Eller, en lättare växel men högre kadens. Försök hålla ca 90 varv/min.
Quote from Funbeat user on 3 June 2011, 21:34Hoppsan 🙂
Hoppsan 🙂
Quote from Funbeat user on 3 June 2011, 23:06Ansträng dig:-)
Ansträng dig:-)
Quote from Funbeat user on 3 June 2011, 23:221. Skaffa en cykeldator
2. Ställ in korrekt hjulomkrets (el. motsv.)
3. Låt cykeldatorn visa aktuell hastighet
4. Pressa dig själv att alltid hålla över 30km/h
Voila! 3-4mil/h....
1. Skaffa en cykeldator
2. Ställ in korrekt hjulomkrets (el. motsv.)
3. Låt cykeldatorn visa aktuell hastighet
4. Pressa dig själv att alltid hålla över 30km/h
Voila! 3-4mil/h....
Quote from Funbeat user on 4 June 2011, 08:40Först, det är en rejäl skillnad att köra "3-4 mil/h", det spannet
går från motionär till elit. Med det sagt så borde du
med rätt upplägg på racern rakt av vara åtminstone 3-5 km/h snabbare.
Tar rundan med mountainbiken en halvtimme så borde det gå på
Först, det är en rejäl skillnad att köra "3-4 mil/h", det spannet
går från motionär till elit. Med det sagt så borde du
med rätt upplägg på racern rakt av vara åtminstone 3-5 km/h snabbare.
Tar rundan med mountainbiken en halvtimme så borde det gå på
Quote from Funbeat user on 5 June 2011, 15:46Se till att finna rätt sitställning genom att justera sadelstolpe och sadelposition, leta efter den du får mest kraft i. Träna mycket i backar för att öka din styrka. Antal varv / minut på pedalerna, kadens, bör ligga på 80 eller mer, annars har du för tu
Se till att finna rätt sitställning genom att justera sadelstolpe och sadelposition, leta efter den du får mest kraft i. Träna mycket i backar för att öka din styrka. Antal varv / minut på pedalerna, kadens, bör ligga på 80 eller mer, annars har du för tu
Quote from Funbeat user on 5 June 2011, 16:01Vill man få upp snitthastigheten är det viktigt att hitta vägar där man slipper stoppa i korsningar och liknande.
Stoppen drar ner snitthastigheten enormt och det märks mer ju fortare man cyklar.
Vill man få upp snitthastigheten är det viktigt att hitta vägar där man slipper stoppa i korsningar och liknande.
Stoppen drar ner snitthastigheten enormt och det märks mer ju fortare man cyklar.
Quote from Funbeat user on 5 June 2011, 17:10fast det är väl ändå bättre att kunna cykla snabbt, med naturliga stopp inräknade, än bara snabbt utan hinder... vill man ha hög snitthastighet kan man ju cykla i nedförsbackar... sen bör man väl inte underskatta accelerationerna som kommer efter att man
fast det är väl ändå bättre att kunna cykla snabbt, med naturliga stopp inräknade, än bara snabbt utan hinder... vill man ha hög snitthastighet kan man ju cykla i nedförsbackar... sen bör man väl inte underskatta accelerationerna som kommer efter att man