Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDäckval inför Vätternrundan?
You need to log in to create posts and topics.

Ja vi Tierpare ska ju alltid vara värst... Men nu var det en HAN.. så jag är "rentvådd" 🙂

> Fredrik: ALLA andra däck som jag provat är lätta att få av mina Campa Scirocco-fälgar.

Lyckost!
Varför inte köpa mina Zondahjul? Michelin Pro2 Race är inte svårare att få på än t.ex. Vittoria Open Corsa Evo CX. 😉

Nej fasiken. Har ju nya Fulcrum-hjul på väg så du får behålla dina hjul Fredrik 🙂

Per Elmsäter skrev:
> Jag skulle kanske överväga 700*25 däck om du väger över 100 pannor.
> Du tappar obetydligt i rullmotstånd men vinner en hel del i åkkomfort som gör att du orkar fortsätta.

Jag håller med dig i rekommendationen av 25mm däck, men du

Håkan. Man pumpar sällan ett bredare däck till samma tryck som ett smalare. Således har ett smalare däck i praktiken ett lägre rullmotstånd.

Det var en snabb slutsats 🙂

Faktum är att även med NÅGOT lägre tryck har det NÅGOT bredare däcket lägre rullmotstånd.
Alla bra 25mm däck jag vet går dessutom att pumpa till minst 8 Bar.
(Att pumpa till högre tryck ger inte lägre rullmotstånd)

Schwalbe

Nejdå det var ingen snabb slutsats. Den drog jag för länge sen 🙂
Förvisso har det bredare däcket ett lägre rullmotstånd än det smalare under exakt samma förutsättningar som du skrev. IRL råder dock aldrig exakt samma förutsättningar. En av anledningarna

Istället för att låta diskussionen dra iväg i det oändliga vill jag försöka begränsa den;
-Vi diskuterar här vilket däck som är bäst på VR för en cyklist på c:a 100kg, och ffa vilken däcksbred ger lägst rullmotstånd för denna 100kg cyklist.
OK?

För ett

Nej, jag håller fortfarande inte med.

Du teoretiserar så mycket så du hela tiden kommer bort från verkligheten. När jag tex skriver att ett hårt pumpat smalt däck rullar bättre än ett bredare däck "om väglaget så medger" så väljer du att ignorera det jag

Så här skriver Schwalbe på en anna sida
http://www.schwalbetires.com/tech_info/inflation_pressure

"Why is inflation pressure so important in bicycle tires?

Only a tire with sufficient inflation pressure can bear the weight of a bicycle. The higher the i