Quote from Emma Sjöberg on 9 October 2006, 09:38Ja vi Tierpare ska ju alltid vara värst... Men nu var det en HAN.. så jag är "rentvådd" 🙂
Ja vi Tierpare ska ju alltid vara värst... Men nu var det en HAN.. så jag är "rentvådd" 🙂
Quote from ellen olsson on 9 October 2006, 22:16> Fredrik: ALLA andra däck som jag provat är lätta att få av mina Campa Scirocco-fälgar.
Lyckost!
Varför inte köpa mina Zondahjul? Michelin Pro2 Race är inte svårare att få på än t.ex. Vittoria Open Corsa Evo CX. 😉
> Fredrik: ALLA andra däck som jag provat är lätta att få av mina Campa Scirocco-fälgar.
Lyckost!
Varför inte köpa mina Zondahjul? Michelin Pro2 Race är inte svårare att få på än t.ex. Vittoria Open Corsa Evo CX. 😉
Quote from Mats Andersson on 9 October 2006, 22:54Nej fasiken. Har ju nya Fulcrum-hjul på väg så du får behålla dina hjul Fredrik 🙂
Nej fasiken. Har ju nya Fulcrum-hjul på väg så du får behålla dina hjul Fredrik 🙂
Quote from Berit Bengtson on 16 October 2006, 20:35Per Elmsäter skrev:
> Jag skulle kanske överväga 700*25 däck om du väger över 100 pannor.
> Du tappar obetydligt i rullmotstånd men vinner en hel del i åkkomfort som gör att du orkar fortsätta.Jag håller med dig i rekommendationen av 25mm däck, men du
Per Elmsäter skrev:
> Jag skulle kanske överväga 700*25 däck om du väger över 100 pannor.
> Du tappar obetydligt i rullmotstånd men vinner en hel del i åkkomfort som gör att du orkar fortsätta.
Jag håller med dig i rekommendationen av 25mm däck, men du
Quote from Fredrik Närenfors on 16 October 2006, 21:23Håkan. Man pumpar sällan ett bredare däck till samma tryck som ett smalare. Således har ett smalare däck i praktiken ett lägre rullmotstånd.
Håkan. Man pumpar sällan ett bredare däck till samma tryck som ett smalare. Således har ett smalare däck i praktiken ett lägre rullmotstånd.
Quote from Berit Bengtson on 16 October 2006, 21:26Det var en snabb slutsats 🙂
Faktum är att även med NÅGOT lägre tryck har det NÅGOT bredare däcket lägre rullmotstånd.
Alla bra 25mm däck jag vet går dessutom att pumpa till minst 8 Bar.
(Att pumpa till högre tryck ger inte lägre rullmotstånd)Schwalbe
Det var en snabb slutsats 🙂
Faktum är att även med NÅGOT lägre tryck har det NÅGOT bredare däcket lägre rullmotstånd.
Alla bra 25mm däck jag vet går dessutom att pumpa till minst 8 Bar.
(Att pumpa till högre tryck ger inte lägre rullmotstånd)
Schwalbe
Quote from Fredrik Närenfors on 16 October 2006, 21:35Nejdå det var ingen snabb slutsats. Den drog jag för länge sen 🙂
Förvisso har det bredare däcket ett lägre rullmotstånd än det smalare under exakt samma förutsättningar som du skrev. IRL råder dock aldrig exakt samma förutsättningar. En av anledningarna
Nejdå det var ingen snabb slutsats. Den drog jag för länge sen 🙂
Förvisso har det bredare däcket ett lägre rullmotstånd än det smalare under exakt samma förutsättningar som du skrev. IRL råder dock aldrig exakt samma förutsättningar. En av anledningarna
Quote from Berit Bengtson on 17 October 2006, 17:25Istället för att låta diskussionen dra iväg i det oändliga vill jag försöka begränsa den;
-Vi diskuterar här vilket däck som är bäst på VR för en cyklist på c:a 100kg, och ffa vilken däcksbred ger lägst rullmotstånd för denna 100kg cyklist.
OK?För ett
Istället för att låta diskussionen dra iväg i det oändliga vill jag försöka begränsa den;
-Vi diskuterar här vilket däck som är bäst på VR för en cyklist på c:a 100kg, och ffa vilken däcksbred ger lägst rullmotstånd för denna 100kg cyklist.
OK?
För ett
Quote from Fredrik Närenfors on 18 October 2006, 00:01Nej, jag håller fortfarande inte med.
Du teoretiserar så mycket så du hela tiden kommer bort från verkligheten. När jag tex skriver att ett hårt pumpat smalt däck rullar bättre än ett bredare däck "om väglaget så medger" så väljer du att ignorera det jag
Nej, jag håller fortfarande inte med.
Du teoretiserar så mycket så du hela tiden kommer bort från verkligheten. När jag tex skriver att ett hårt pumpat smalt däck rullar bättre än ett bredare däck "om väglaget så medger" så väljer du att ignorera det jag
Quote from Fredrik Närenfors on 18 October 2006, 00:37Så här skriver Schwalbe på en anna sida
http://www.schwalbetires.com/tech_info/inflation_pressure"Why is inflation pressure so important in bicycle tires?
Only a tire with sufficient inflation pressure can bear the weight of a bicycle. The higher the i
Så här skriver Schwalbe på en anna sida
http://www.schwalbetires.com/tech_info/inflation_pressure
"Why is inflation pressure so important in bicycle tires?
Only a tire with sufficient inflation pressure can bear the weight of a bicycle. The higher the i