Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ann och andra, jag har ingen bestämd uppfattning i den här debatten mer än att jag är rätt så övertygad om att man inte kan skylla flera årtionden av kräftgång i svensk (manlig?) medeldistanslöpning på en enstaka namngiven nutida tränare. Mitt inlägg var

Jag lyssnade på Dan Glans i helgen och han la tydligen upp sin träning själv.

Jag hänger lite upp mig på följande uttalande i artikeln: "Jag har inte hittat någon som kan göra mig till svensk rekordhållare på 5000 meter."

Nej det finns nog ingen annan s

Eliten behöver inte "tränare" utan psykologer. Det sitter i huvudet!

Jag tror nog det finns tränare utomlands som skulle kunna tänka sig att ta hand om lovande svenska löpare..men all träning måste ju inte ske utomlands, ibland räcker det med att ha ett bollplank, och jag är säker på att flertalet tränare i världsklass sku

Den tränare som fått mest på pälsen skriver ju idag i DN i samma fråga:
http://www.dn.se/sport/forbundets-grenansvarige-manga-luras-satsa-for-tidigt

Som så ofta är verkligheten komplex. Jag tycker det är intressant att notera att Johan Rogestedt vill plugga på Chalmers, inte bara vara bra på löpning. Väljer man att inte lägga alla ägg i en korg så spelar det säkert också en roll. Kanske svaret ligger

Det verkade fungera med CTH och Gunnar/Anna Olssons idrottskarriärer.

Bra att DN låter alla komma till tals. Frågeställningen om dagens dåliga standard på svensk löpning är intressant men borde föras med ödmjukhet och öppet sinne. Tesen att den svenska tränarkåren i allmänhet och Friberg i synnerhet är orsaken till probleme

Jag instämmer i föregående inlägg, med vilken oerhörd briljans Ola Thorsson på ett artigt men ändå skarpt sätt visar vilken lymmel bloggaren är. Med sina 9 miljoner invånare har Sverige med största sannolikhet inte världens bästa tränare men inte heller v

Eller så har vi haft tillräckligt bra förutsättningar under en lång tid, och att det är mer än fråga om talang och träningsvilja som avgör? Blir man verkligen en bättre löpare av att få mer betalt?