Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har inte riktigt hängt med i debatten, men såg tråden nu och kom genast att tänka på två färska händelser som jag reagerade på.

Jag cyklar mellan Värmdö och Stockholm city ett par-tre gånger i veckan. Större delen av sträckan består av cykelväg, i sk

1. Är cykelvägen tydligt skyltad så man vet vart man ska?
Cykelvägar är toppen om de är genaste vägen och väl skyltade.

I det här fallet är det svårt att missta, den löper precis parallellt med vägen.

Jo, men med cykelvägar vet man inte det. Rätt som det är gör de en avstickare in i ett bostadsområde, slutar på en parkering etc. Det jag menar är att om man ska från punkt A-B så måste man oftast i förväg veta att cykelvägen funkar hela vägen. Har iofs f

Näe, det har du helt rätt i och jag känner själv till flera sådana exempel. Jag har dock väldigt svårt att tro att så är fallet med alla som cyklar den här aktuella vägen. Några cyklister känner jag igen som verkar köra sträckan ofta.

Just på vägen från Värmdö har jag cyklat på vägbanan istället för på cykelvägen eftersom jag missat påfarten till cykelbanan i början och sedan inte kunnat komma in på den utan att behöva byta sida av vägen och hoppa över ett dike eller ett staket.

jag bor i Boden som har väldigt mycket cykelvägar men ofta är de i ett helt bedrövligt skick. Gropar, sprickor, tjälskott och det jobbigaste av allt de kan sluta mitt i ingenstans eller gå över till smal trottoar och vips måste man korsa en trafikerad bil

Jag gillar inte att ha någon i hasorna som troligtvis inte hinner bromsa ifall något händer. Då är det bättre att vara 50 meter bakom eller köra om.

Olyckan i Arninge hände på länsväg. Ingen cykelbana där inte.

Här går helt plötsligt diskussionerna höga om cyklisters beteenden i stället för om ökad säkerhet vid träning. Det finns säkert andra trådar där enskilda dårars cyklanden kan debatteras, kolla på motormännens forum (om de har nåt).

Jag tror att det behöv