Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Kolla var de där usla cyklisterna har för beteende. De gör precis som många gör när de går. Går mot rött, mot enkelriktat (ja det gäller ju bara fordon), går till vänster osv. Folk cyklar som om de går!

Och det är inte så konstigt att de har det beteende

Körkortet kan bli indraget om du åker dit för vårdlöshet i trafik. Det beslutas av Länsstyrelsen efter att polisanmälan gjorts.

Vad? Körkort? Betyder det att den förhatliga gruppen cyklister faktisk är bilister ibland också?

Jag håller med om det mesta du skriver Bruse. Men det måste nog till en skärpning även bland cyklister för att andra ska ta cyklisterna på allvar.

Nja, man kan bli av med körkortet i mer extrema fall, men för det mesta inte. Man har testat det i domstol

Vadå inte synas? Jag upptäcker män i tights på flera hundra meter avstånd. Är mer rädd att köra i diket. =P

Att bli av med körkortet verkar inte anses vara ett straff utan är en påföljd av att inte anses vara lämplig att ha det. Om du har körkort och gör något väldigt vårdlöst i trafiken så ska man självklart bli av med det.
Att det är Länsstyrelsen som besluta

Ett bra sätt att lära cyklister, men även bilister och gående, att följa svensk lag som är fattad i demokratisk anda i Sverige Riksdag, är att vi får en poliskår som gör sitt jobb och beivrar alla brott. Inte bara vissa efter dagsformen.

Så enkelt är det

Jag vet många körkortsinnehavare som struntar i trafikreglerna så fort de sätter sig på cykeln. Varför? Är det jobbigt att stanna när man drivs med muskelkraft? Det körs mot rött och mot stopplikt. Hellre chansa än att förlora fart.

Både ja och nej Anders. Du menar nog samma sak som jag gör. Men polisen har befogenhet att dra in körkortet på plats av bilister som gör vissa förseelser.

Transportstyrelsen verkar det vara nuförtiden som beslutar om återkallelse av körkort.

Ja, polisen kan ta körkortet på plats och lämna till Transportstyrelsen.
Här hittade jag körkortslagen och specifikt kapitel 5 paragraf 3: http://www.notisum.se/rnp/sl