Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Om vi cyklister vill bli betraktade som fullvärdiga medlemmar av den rullande trafiken så måste vi ju uppträda som sådana också. Rödljuskörning är t.ex. en sån enkel sak... tror inte att många som regelrätt kör mot rött på cykel skulle göra det i bil. Tit

Ni verkar ha en del att jobba på i Tjabostan.
http://www.dn.se/sthlm/ytan-for-bilar-maste-minska

Vet inte riktigt om den artikeln sa så mycket. Men det finns som sagt väldigt mycket att göra för att cykelbanenätet ska vara användbart som transportväg.

http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2011-05-10-0736-Trafikolycka-personskada-Taby/

Håll avståndet cyklister

Hm, förvånar mig inte om polisen ställt bilen på cykelbanan. Händer jämt "jamen vi vill inte blockera trafiken..."

"En cyklist har blivit påkörd av en bil"
"Cyklisten som skadades har cyklat på en stillastående polisbil"

Klart som brunsås

Det var en synnerligen intressant beskrivning av händelsen, påkörd av en stillastående polisbil måste vara ganska unikt !

Bruse- Att cyklister i Stockholm kör som de går är nog inte så konstigt. Det är långt ifrån alla i Stockholm som har körkort och som därmed inte har koll på alla trafikregler. Men det ursäktar såklart inte sådant beteende som att köra mot rött eller stopp

Calle, jag ursäktade ingen, vill jag förtydliga. Bara försöker hitta förklaringar.

Jag gör som du väljer det som är mest lämpat för vägens ändamål, som det heter i lagen. Cykelbana ibland, vägen ibland.

Men du har fel att separerade cykelbanor är säkrar

Bruse- Jag kan ha fel, men jag har för mig att jag läste att olyckorna ökade på Fleminggatan sedan de la cykelfält på utsidan av de parkerade bilarna.
Det är inte min åsikt att det är säkrare att cykla på trottoaren. Jag nämnde bara vad jag har läst (såv