Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDen mentala biten...
You need to log in to create posts and topics.

..skulle jag vilja skriva något om. Har precis sprungit Ältasjön runt, en 13.3 lång (eller kort) runda. Varje gång jag springer den tävlingen blir jag mentalt trött. Har sprungit många andra tävlingar men denna är speciell. Kan bero på att man springer 2x

Jag är alltid oerört inspirerad till tävlingar. Man förbereder sig. planerade måltider istället, vätska och allt annat är mer planerat än en vanlig träningsrunda.
Jag har alltid en initial fart som jag vill gå ut med och den är väldigt mycket snabbare än

Jag tror att den mentala biten spelar stor roll. Inte bara i tävlingssynpunkt - utan i livet i stort. Jag tycker att det känns ganska självklart att om man tänker att "Det här klarar jag aldrig, jag är för dålig." så klarar man det inte.
Att jag tycker a

Festlig diskussion. All mänsklig aktivitet (reflexer exkluderat) styrs ju av kognitiva processer; deklarativa (förklaringsbara), som målstyrning t ex., respektive icke-deklarativa som styr all annan komplex verksamhet som kroppsrörelse och strategihanteri

Jag tror att det ligger i betraktarens ögon på hur de ser världen och målet.

Jag har en rätt utpräglad tävlingsinstinkt och prestationsinriktning på de flesta områden, men när det kommer till den här typen av fysiska prestationer är den som bortblåst och jag får så dåligt självförtroende att jag presterar dåligt när det ska preste

David:
målstyrning är den mekanism har största förklaringsmekanism för prestation (vad annars?). Om du tycker det är jobbigt med att definera mål så blir effekten på din prestation förstås låg, och sannolikt vill du ha en annan förklaring. Det heter då po

?
Jag har en väldigt bra målbild och vet hur jag ska hålla fokus.

David: att påstå att man har en målbild innebär nödvändigtvis inte så är fallet. 🙂

När jag ser målskynket så vet jag var målet är.