Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Krister.. ok jo så kan det vara. Jag tror dock det är den som är bäst lämpad... Jag använder mig själv inte utav puls när ja tränar utan kör mer på känsla och har alltid gjort.

Ja, alldeles för matematiskt bör man kanske inte vara. Ena dagen kör man ett lugnt pass i zon 3 och ligger på säg 164 i puls. Nasta dag kör man ett "intensivpass" i zon 4 och ligger på 165 i puls. 🙂

Jag brukar köra ungefär lika hårt när jag kör distans dvs i prattempo. Har en pulsklocka och brukar kolla efteråt vad medelpulsen blev. Den brukar variera mellan 145-152 beroende på form, underlag osv... Springer i ett motionsspår med backar som gör att p

Jag har fortfarande inte sett något vetenskapligt konkret fysiologiskt belägg för att inkluderandet av vilopulsen har någon som helst betydelse för bestämning av pulszoner för träning. Bara cirkelresonemang av (hårdragen) typ "det är bra för att det är vä

Först och främst vill jag upprepa att jag inte tror att de här detaljerna har någon som helst praktisk betydelse eftersom formlerna helt enkelt inte är så noggranna, men det kanske har ett akademiskt intresse så here goes:

Jag tror inte att vilopulsen ha

Jag tror förklaringen är ungefär såhär 😉
1. Vi behöver en formel för att räkna ut hur hårt vi ska träna. Formler är ju vetenskapligt och därmed bra.
2. Vi kör med maxpulsen (220) minus ålder och räknar lite procent hur hårt vi ska träna.
3. Shit. Det st

Krister: Jag gillar ditt inlägg 🙂

Krister, skön teori.
Själv använder jag inte Karvonens formel utan kollar med maxpulsen istället.

Men hur gjorde vi innan alla dessa prylar som pulsklockor osv?

Jag har haft pulsklocka i 12 år, innan tränade man i "känns-bra-tempo"

Gunnar Borg regerar!

Krister, det var det bästa jag läst på länge!!