Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 12:56Krister.. ok jo så kan det vara. Jag tror dock det är den som är bäst lämpad... Jag använder mig själv inte utav puls när ja tränar utan kör mer på känsla och har alltid gjort.
Krister.. ok jo så kan det vara. Jag tror dock det är den som är bäst lämpad... Jag använder mig själv inte utav puls när ja tränar utan kör mer på känsla och har alltid gjort.
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 13:09Ja, alldeles för matematiskt bör man kanske inte vara. Ena dagen kör man ett lugnt pass i zon 3 och ligger på säg 164 i puls. Nasta dag kör man ett "intensivpass" i zon 4 och ligger på 165 i puls. 🙂
Ja, alldeles för matematiskt bör man kanske inte vara. Ena dagen kör man ett lugnt pass i zon 3 och ligger på säg 164 i puls. Nasta dag kör man ett "intensivpass" i zon 4 och ligger på 165 i puls. 🙂
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 13:55Jag brukar köra ungefär lika hårt när jag kör distans dvs i prattempo. Har en pulsklocka och brukar kolla efteråt vad medelpulsen blev. Den brukar variera mellan 145-152 beroende på form, underlag osv... Springer i ett motionsspår med backar som gör att p
Jag brukar köra ungefär lika hårt när jag kör distans dvs i prattempo. Har en pulsklocka och brukar kolla efteråt vad medelpulsen blev. Den brukar variera mellan 145-152 beroende på form, underlag osv... Springer i ett motionsspår med backar som gör att p
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 17:02Jag har fortfarande inte sett något vetenskapligt konkret fysiologiskt belägg för att inkluderandet av vilopulsen har någon som helst betydelse för bestämning av pulszoner för träning. Bara cirkelresonemang av (hårdragen) typ "det är bra för att det är vä
Jag har fortfarande inte sett något vetenskapligt konkret fysiologiskt belägg för att inkluderandet av vilopulsen har någon som helst betydelse för bestämning av pulszoner för träning. Bara cirkelresonemang av (hårdragen) typ "det är bra för att det är vä
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 18:04Först och främst vill jag upprepa att jag inte tror att de här detaljerna har någon som helst praktisk betydelse eftersom formlerna helt enkelt inte är så noggranna, men det kanske har ett akademiskt intresse så here goes:
Jag tror inte att vilopulsen ha
Först och främst vill jag upprepa att jag inte tror att de här detaljerna har någon som helst praktisk betydelse eftersom formlerna helt enkelt inte är så noggranna, men det kanske har ett akademiskt intresse så here goes:
Jag tror inte att vilopulsen ha
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 11:23Jag tror förklaringen är ungefär såhär 😉
1. Vi behöver en formel för att räkna ut hur hårt vi ska träna. Formler är ju vetenskapligt och därmed bra.
2. Vi kör med maxpulsen (220) minus ålder och räknar lite procent hur hårt vi ska träna.
3. Shit. Det st
Jag tror förklaringen är ungefär såhär 😉
1. Vi behöver en formel för att räkna ut hur hårt vi ska träna. Formler är ju vetenskapligt och därmed bra.
2. Vi kör med maxpulsen (220) minus ålder och räknar lite procent hur hårt vi ska träna.
3. Shit. Det st
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 12:07Krister: Jag gillar ditt inlägg 🙂
Krister: Jag gillar ditt inlägg 🙂
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 12:08Krister, skön teori.
Själv använder jag inte Karvonens formel utan kollar med maxpulsen istället.Men hur gjorde vi innan alla dessa prylar som pulsklockor osv?
Jag har haft pulsklocka i 12 år, innan tränade man i "känns-bra-tempo"
Krister, skön teori.
Själv använder jag inte Karvonens formel utan kollar med maxpulsen istället.
Men hur gjorde vi innan alla dessa prylar som pulsklockor osv?
Jag har haft pulsklocka i 12 år, innan tränade man i "känns-bra-tempo"
Quote from ellen olsson on 28 January 2009, 16:47Gunnar Borg regerar!
Gunnar Borg regerar!
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 17:06Krister, det var det bästa jag läst på länge!!
Krister, det var det bästa jag läst på länge!!