Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker bara det låter totalt orimligt om man jämför två personer som båda har samma maxpuls att då den som har en vilopuls på 60 ska träna på en högre puls än den som har en vilopuls på 40... min hjärna får inte ihop rimligheten i det (#)

Naturligtvis ska den som är otränad lägga ta det mycket lugnare än den som är tränad. Man ska inte jämföra två olika individer.

Sven, det kan inte vara så att den vältränade inte BEHÖVER träna på en allt högre puls för att förbättra sig? Hjärtats pumpkraft är ju bra mycket större hos en vältränad. Hjärtat är effektivare, helt enkelt. Den otränade behöver pressa sig lite mer för at

Fast en allt högre puls handlar det ju inte om, Sylvia.
Med den formeln så skulle han/hon träna på en allt lägre puls ju mer vältränad h*n blev...

Är det inte så enkelt att den formeln inte stämmer helt till 100%. Att det saknas någon parameter?

Är lite skeptisk till att det ska gå att använda en formel för att räkna ut optimal träningsintensitet. Speciellt som formeln inte tar med andra fysiologi

Jag kan förstå ditt resonemang Sven men jag antar att det måste vara så att den otränade kommer snabbt upp i hög puls och måste nästan "gå" (lite överdrivet) för att ligga på 150 i puls medans den vältränade kan springa hyfsat snabbt med en puls på 144.

Jonas Colting skrev i en artikel i Runner´s för något år sedan om hans träning från uppbyggnadsträning till tävlingträning. Han bestämde sig för att ligga på en pulsnivå för att sedan ta reda på vilket tempo han låg i. Detta test gjorde han en gång i mån

AT, är det inte det jag försöker säga då? Att en vältränad inte behöver träna på en högre puls, utan en lägre (som det ju blir, ju lägre vilpuls man har) "duger gott" för att få önskat resultat. Eller har jag läst knasigt? (H)

AT: Tänk att dessa två personer har samma max puls men som du säger en har 40 i vilopuls och en har 60 i vilopuls. Detta innebär ju redan innan vi börjar blanda in intensitet att de startat på två olika nollägen. Och därmed går det inte att jämföra dessa

Christian: Är bara lite tveksam till att det överhuvudtaget går att få fram ett exakt värde för träningsnivån på det sättet. Bara för att det är matematik och går att beräkna är det inte säkert att det är hela sanningen.

Finns säkert ytterligare parametr