Quote from Funbeat user on 26 January 2009, 16:45Det är ju Karvonens formel som diskuteras (alltså "vad Karvonen säger" ). Den säger ju precis det jag redogjort för. En nertränad löpare ska ligga på högre faktisk puls vid samma Karvonenfomelansträngning. Vad är det för vits med att anpassa träningen eft
Det är ju Karvonens formel som diskuteras (alltså "vad Karvonen säger" ). Den säger ju precis det jag redogjort för. En nertränad löpare ska ligga på högre faktisk puls vid samma Karvonenfomelansträngning. Vad är det för vits med att anpassa träningen eft
Quote from Funbeat user on 26 January 2009, 16:47Pontus, en bra formel ska väl inte lägga sig på fel sida. Vad ska man ha formeln till då? Du säger att den passar för VO2Max. Men, då är det kanske en bra formel för VO2Max, men meningslös/dålig i övrigt?
Pontus, en bra formel ska väl inte lägga sig på fel sida. Vad ska man ha formeln till då? Du säger att den passar för VO2Max. Men, då är det kanske en bra formel för VO2Max, men meningslös/dålig i övrigt?
Quote from Funbeat user on 26 January 2009, 16:59Det är väl just det är som ska vara skillnaden. En tränad person får en lägre puls och kan ligga längre på en given intensitet än en otränad. Det är därför t.ex. marathonlöpare har en tröskel på över 90% och du själv kanske har 80%!?
Det är väl just det är som ska vara skillnaden. En tränad person får en lägre puls och kan ligga längre på en given intensitet än en otränad. Det är därför t.ex. marathonlöpare har en tröskel på över 90% och du själv kanske har 80%!?
Quote from Funbeat user on 26 January 2009, 17:03Varför använder ni inte Borgskalan?
Varför använder ni inte Borgskalan?
Quote from Funbeat user on 26 January 2009, 17:19Okay jag ställer det så enkelt jag kan:
1) Varför ska den VÄLtränade träna vid LÄGRE faktiskt puls än den otränade?
2) Varför ska den Otränade träna vid HÖGRE faktiskt puls än den vältränade?Det är ju DET Karvonens formel säger.
Okay jag ställer det så enkelt jag kan:
1) Varför ska den VÄLtränade träna vid LÄGRE faktiskt puls än den otränade?
2) Varför ska den Otränade träna vid HÖGRE faktiskt puls än den vältränade?
Det är ju DET Karvonens formel säger.
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 09:39Den vältränades hjärta pumpar ut mer volym blod vid varje hjärtslag jämfört med den otränades som då behöver pumpa oftare för att få ut samma volym blod.
Om man ska mäta upp sin max puls bör man göra det vid flera tillfällen för att jämföra och att kolla
Den vältränades hjärta pumpar ut mer volym blod vid varje hjärtslag jämfört med den otränades som då behöver pumpa oftare för att få ut samma volym blod.
Om man ska mäta upp sin max puls bör man göra det vid flera tillfällen för att jämföra och att kolla
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 10:13¨Varför... det är nog bara att köpa att den vältränade kommer ha lägre puls vid samma intensitet... inte sagt att dom får ut mindre för det... kanske oxå är en anledning till att den vältränade kan ha fler högintensiva pass i sin träning... och bli ännu b
¨Varför... det är nog bara att köpa att den vältränade kommer ha lägre puls vid samma intensitet... inte sagt att dom får ut mindre för det... kanske oxå är en anledning till att den vältränade kan ha fler högintensiva pass i sin träning... och bli ännu b
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 11:10Ingen har hittills svarat på de frågor jag ställer (1 och 2 ovan):
Den enda du/ni gör är att cirkelresonera. I princip "det är bra för att det är bra".
Jag köper inte det. Sorry... Det kanske finns en vettig förklaring, men ännu har ingen presenterats hä
Ingen har hittills svarat på de frågor jag ställer (1 och 2 ovan):
Den enda du/ni gör är att cirkelresonera. I princip "det är bra för att det är bra".
Jag köper inte det. Sorry... Det kanske finns en vettig förklaring, men ännu har ingen presenterats hä
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 11:11jag tycker som du Sven, men vad vet jag? 🙂
jag tycker som du Sven, men vad vet jag? 🙂
Quote from Funbeat user on 27 January 2009, 11:17men du kan inte jämföra två olika individer på det sättet du gör. Eftersom vi här även utgår ifrån vilopuls så blir spannen olika, därav blir ju såklart antal pulsslag olika på samma intensitet.
Så oavsett antalet slag så är t.ex. en intensitet på 75% o
men du kan inte jämföra två olika individer på det sättet du gör. Eftersom vi här även utgår ifrån vilopuls så blir spannen olika, därav blir ju såklart antal pulsslag olika på samma intensitet.
Så oavsett antalet slag så är t.ex. en intensitet på 75% o