Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet här med maxpuls.
You need to log in to create posts and topics.

Är det bara jag som tycker att de flesta pulsträningar överdriver svårigheten med att ligga med hög puls?

Om man tittat på ett typiskt träningsprogram är 90 % av maxpulsen lika med 19-20 på Borgskalan och indikativt av korta intervaller. När jag sprang H

Jag tycker det är jobbigt att på träning - med intervaller - komma upp i samma puls som jag har i snitt på tävling.

Jogge: Hur har du fått fram din maxpuls?

Tänkte just detsamma. Den är ju beroende av aktivitet och kanske lite för låg för din löpning.

Just det, jag glömde ju berätta om min maxpuls. Den har jag tagit fram via ett halvvetenskapligt test. För 4-5 år sedan när jag slog mitt dåvarande rekord på femman i Ursvik, Sundbyberg, noterade jag i uppförsbacken strax före mål en puls på 190 och då va

Jag har liknande "maxpulsfunderingar". Är 45 nu och börjat motionera regelbundet sedan ett år tillbaka (har hyfsat fysiskt bakgrund).

Nästan i alla mina distanspass/tävlingar snittar jag ca 90-95 % av maxpuls.
Körde i år två halvmaratonslop snitt med ca

Tror man ska tänka sig noga för innan man börjar oroas av detta. Det troligaste är att ni aldrig gjort ett riktigt maxpulstest och därigenom underskattar er maxpuls.

Jag har själv aldrig gjort det, främst för att jag inte ser någon direkt anledning. Puls

Elitlöpare kan springa på 90-95 % av sin VO2max under en mil. Det innebär i princip 95-97 % av maxpulsen hela vägen förutom den första minuten då pulsen stiger. Så jag ser det inte som omöjligt att era siffror stämmer.

Är ni inte ordentligt bra tränade

Jag skulle tro att ni underskattar er maxpuls något. Jag har en maxpuls på 205 som jag uppmätte i samband med ett VO2max-test på löpband, men jag har svårt att ens komma upp i 190 under träning.

Jag sprang 10km på löpband idag och toppade pulsen på 195 utan egentligen vara speciellt trött. Har aldrig testat max puls, men antar att jag ligger en bit över 200. Snitt puls på ett vanligt träningspass ligger nästan alltid över 180.
Funderar på hur hög