Quote from Funbeat user on 16 October 2010, 19:16"Men helt ärligt, då får du ta i mer. Jag tror helt enkelt inte på att du kan ligga så länge på din absoluta maxpuls. Efter de där 10 minuterna ska du nog springa in i en rejäl backe och fortsätta trycka på tills det verkligen inte är kul längre, då tror
"Men helt ärligt, då får du ta i mer. Jag tror helt enkelt inte på att du kan ligga så länge på din absoluta maxpuls. Efter de där 10 minuterna ska du nog springa in i en rejäl backe och fortsätta trycka på tills det verkligen inte är kul längre, då tror
Quote from Funbeat user on 16 October 2010, 19:20Ah, det var inte så jag tolkade ditt andra inlägg, men nu blev det tydligare vad du menade.
Hur länge orkar du ligga kvar på den pulsen, det måste ju vara grymt jobbigt att springa så fort?
Ah, det var inte så jag tolkade ditt andra inlägg, men nu blev det tydligare vad du menade.
Hur länge orkar du ligga kvar på den pulsen, det måste ju vara grymt jobbigt att springa så fort?
Quote from Funbeat user on 16 October 2010, 19:33Jag minns inte hur länge den låg på max men det var max någon minut. Men det är för mig ganska tydligt att pulsen i sig inte är ett bra mått på hur jobbigt det är.
På löpband ligger jag ofta på 170-180 i puls utan nämnvärt flåsande medan jag i terrängspå
Jag minns inte hur länge den låg på max men det var max någon minut. Men det är för mig ganska tydligt att pulsen i sig inte är ett bra mått på hur jobbigt det är.
På löpband ligger jag ofta på 170-180 i puls utan nämnvärt flåsande medan jag i terrängspå
Quote from Funbeat user on 16 October 2010, 23:39Exakt, allt jag inte förstår är det du inte förklarar.
Min (och andras, som jag uppfattar det) skeptisism kommer av att du ger uttryck för att kunna ligga kvar på det du menar är din maxpuls - "pulsen planar ut". Vad händer sen?
Den allmänna uppfattning
Exakt, allt jag inte förstår är det du inte förklarar.
Min (och andras, som jag uppfattar det) skeptisism kommer av att du ger uttryck för att kunna ligga kvar på det du menar är din maxpuls - "pulsen planar ut". Vad händer sen?
Den allmänna uppfattning
Quote from Funbeat user on 26 March 2011, 14:24Jag har rekordpuls 173 på träning. På långlopp (tex 4 timmar) brukar jag ha ca 150 i snittpuls. Kan 173 rimligen vara min maxpuls?
Jag har rekordpuls 173 på träning. På långlopp (tex 4 timmar) brukar jag ha ca 150 i snittpuls. Kan 173 rimligen vara min maxpuls?
Quote from Funbeat user on 28 March 2011, 10:28Rimligen? Nej.
Möjligen? Ja.
Om du kan pressa pulsen till 173 på vanlig motionärsträning (läs: träning som inte gör att man spyr, blir osäker på vad som är upp och ner eller får hallucinationer), så ligger troligtvis din maxpuls uppåt 190 åtminstone.Sen
Rimligen? Nej.
Möjligen? Ja.
Om du kan pressa pulsen till 173 på vanlig motionärsträning (läs: träning som inte gör att man spyr, blir osäker på vad som är upp och ner eller får hallucinationer), så ligger troligtvis din maxpuls uppåt 190 åtminstone.
Sen
Quote from Funbeat user on 28 March 2011, 10:30Nja, brukar bara pressa upp den till 165 på träning, sen tycker jag det är bra. Jag har dock kommit upp i 173 vid enstaka tillfällen. Jag hade cyklat i 35 minuter och avslutade med spurt uppför en lång backe.
Nja, brukar bara pressa upp den till 165 på träning, sen tycker jag det är bra. Jag har dock kommit upp i 173 vid enstaka tillfällen. Jag hade cyklat i 35 minuter och avslutade med spurt uppför en lång backe.
Quote from Funbeat user on 28 March 2011, 11:18Generellt sett underskattar motionärer sin maxpuls. Anledningarna till detta är många, men största anledningen tror jag är att de inte orkar plåga sig nog hårt för att ens vara i närheten.
Om ni verkligen vill veta er maxpuls skulle jag rekommendera att
Generellt sett underskattar motionärer sin maxpuls. Anledningarna till detta är många, men största anledningen tror jag är att de inte orkar plåga sig nog hårt för att ens vara i närheten.
Om ni verkligen vill veta er maxpuls skulle jag rekommendera att
Quote from Funbeat user on 28 March 2011, 18:35Sprang premiärmilen med 183 i snittpuls igår. Högsta registrerade pulsen under de senaste tre åren är 201. Blev nyfiken på att göra ett riktigt maxpulstest nu, tvivlar på att de där 201 verkligen var max.
Sprang premiärmilen med 183 i snittpuls igår. Högsta registrerade pulsen under de senaste tre åren är 201. Blev nyfiken på att göra ett riktigt maxpulstest nu, tvivlar på att de där 201 verkligen var max.
Quote from Funbeat user on 28 March 2011, 19:19Ja det är klurig det här med maxpuls vo2max mm
Det krävs ett stort psyke att nå dit för vissa men andra får sin stegring utan dödsångest.
hela min kropp säger stopp stanna ligg ner sluta dra när gränsen för max närmar sig
Det är lättare att arbeta med k
Ja det är klurig det här med maxpuls vo2max mm
Det krävs ett stort psyke att nå dit för vissa men andra får sin stegring utan dödsångest.
hela min kropp säger stopp stanna ligg ner sluta dra när gränsen för max närmar sig
Det är lättare att arbeta med k