Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet här med maxpuls.
You need to log in to create posts and topics.

Vad kostar det att göra ett riktigt maxpulstest under kontrollerade former? Jag själv skulle tycka det vore intressant om det inte kostar allt för mycket.

Dock tror jag att jag har relativt låg maxpuls oh flåsar som en hund redan runt 170. Försöker ligga

Enbart maxpulstest kostar 400:- på Bosön.

http://iof4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=4737

Hur lätt det är att komma upp i maxpuls beror nog på hur tränad man är.

När jag gjorde mitt första lactat-test hos Aktivitus för tre år sedan så avbröts testet innan jag nådde maxpulsen, men den beräknades till 178. Jag kom senare upp i 180 när jag tog u

Varför betala pengar om man bara vill veta sin maxpuls? Det räcker med en pulsklocka och ett löpband/cykel/bassäng/roddmaskin beroende på vilken maxpuls man är intresserad av.

... och kunskap

Hur hårt och länge bör man köra för att få fram maxpuls på ett löpband? Tills man spyr eller .... ?

Det är därför man betalar och genomför ett maxpulstest under kontrollerade former. De kan jaga på dig tills de ser att pulskurvan inte stiger mer (vilket för det mesta sammanfaller med att man tror man kvävs, får hjärtinfarkt och ska falla ihop i en skälv

För mig är det väldigt lätt att nå maxpuls på löpband. Då det är så lite motstånd jämfört med tex backlöpning så får man lätt hög puls utan att samtidigt generera massor med mjölksyra och flås.

Ökar jag bara hastigheten till 14-15km/h och ligger kvar 5-1

Men, om du kan ligga kvar i 5-10 minuter är det ju inte din maxpuls.

Du orkar nog inte ligga på maxpuls mer än 10-30 sekunder...