Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet här med stegfrekvensen
You need to log in to create posts and topics.

Har bestämt mig för att öka på stegfrekvensen och landa närmare 180 istället för dom extremt låga 152 s/M som känns naturligt för mig.

Jag har aldrig varit en speciellt snabb löpare, springer milen på ca 43-44 min på en bra dag, men nu när jag försöker ö

Det tog ungefär en månad för mig att gå från 160 till 180 innan jag slutade känna mig kraftlös. Mer uthållig vet jag inte, dock. Men roligare!

Ahh det var positivt! Skönt att höra, trodde jag skulle vara tvungen att traggla såhär i ett år!

Det låter konstigt att det går långsammare. Att det kan bli jobbigare i början när man är ovan kan jag förstå, men det brukar inte gå långsammare.

Det är väldigt viktig att inse att syftet med att öka stegfrekvensen är att använda mindre kraft i varje st

Jag springer...och har stegfrekvens.

Optimalt? Troligen inte!

Just do it!

Nu hade jag velat ha en gillaknapp, en tumme upp eller något liknande men jag får nöja mig med ett

+1 på Totteman 🙂

(t+)

Christian, jag kan tipsa Dig om att plocka hem musik med ett BPM på 175-180, och öva på att springa till den. I början känns det väldigt annorlunda, men tids nog vänjer sig benen vid att röra sig fortare utan att man egentligen gör något mer än bara sprin

Stefan, jag laddade helt sonika ned en gratisapp på Iphone som heter Metronome (eller My Metronome). Ställde in den på 180 (och disable autolock - för att den inte ska stängas av när iphonen vilar), och i det tempot sprang jag, efter invänjning under någr

Hur länge tänker ni springa?

De flesta av oss äldre som fortfarande håller på undviker det mesta av det nya som vill påstå att gör så här för det är bäst.

180 steg i minuten är definitivt ett av de sämre förslagen om man vill fortsätta att springa.
Til