Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet här med stegfrekvensen
You need to log in to create posts and topics.

@JG: Min uppfattning - som inte är en sanning utan det funkar iaf för mig - är att ett trippande kort steg med vettigt hög stegfrekvens leder till bl.a fotisättning nästan rakt under tyngdpunkten, låg vertikal förflyttning & rent allmänt låga energier som

De enda som har samma frekvens oavsett fart är de som har bestämt sig för det av princip. Jag vågar påstå att inga elitlöpare springer så.

Däremot kan det mycket väl finnas ett pedagogiskt värde i att löpare med för låg frekvens tvingar sig själva att på

Framfotslandning är inget man ska sträva efter. Det kommer i bästa fall av sig självt om man springer avspänt, vilket gäller alla särdrag av bra löpteknik. Om man strävar efter att landa på framfoten så kommer man omedvetet att spänna sig, vilket är kontr

Finns många åsikter om sånt här, Jerker. Som du märker. Jag håller med om en hel del av det som skrivs. Annat är jag kanske mindre övertygad om.

Vad gäller framfotslöpning så vet undrar jag också var det gå "fetbort", eller hur det nu uttrycktes.

Själ

Just nu är jag ett bra exempel på när hög stegfrekvens inte fungerar, jag fick ju ett hjärtstillestånd för snart 3 månader sedan, hjärtmuskeln blev skadad enligt läkare, jag blev cirka 2 minuter långsammare per km, jag kan springa en km utan att gå, kansk

Tråkit Conny att du ska behöva vara med om sådana saker.

Jag kan bara säga att jag beundrar dig för hur du tar det (H:)

Jag tror att det finns risk för dålig löpstil när man startar löprundan hemma utan uppvärmning, man startar tidtagning och känner sig stel och obekväm på alla sätt, risken finns att man behåller en del utav det negativa genom hela träningspasset. Bättre v

Jag tänker aldrig medvetet på stegfrekvensen, men inspirerad av den här tråden räknade jag idag att jag tog 176 steg/minut när jag sprang lite snabbare än 4-minuterstempo. Det får väl anses vara rätt nära 180, men frekvensen är betydligt lägre om jag spri

Mitt första löparår kom jag aldrig längre än 7 km innan ena vaden brast. Mig hjälpte det. Har aldrig påstått att det skulle hjälpa alla eller vara universiellt.

Min kommentar om att framfota går bort vid ultra var kanske lite överilad. Vet att t.ex. KG f

Förtydligande: KO skriver "framfotslandning" medan SO skriver "framfotslöpning" så någon av oss får förtydliga vad vi egentligen menar.

Edit: Skrev själv framfotisätt då jag menade framfotalöpning. Så rörigt det kan bli 😉