Quote from Funbeat user on 26 January 2014, 17:59Jag tycker man bör slappna av istället, och springa på det sätt som känns naturligt för ögonblicket, inte ha något tvång över sig att hålla någon bestämd frekvens, en mängd måsten typ frekvens, puls, km-tid på långpass tar bort en stor del utav löpglädjen
Jag tycker man bör slappna av istället, och springa på det sätt som känns naturligt för ögonblicket, inte ha något tvång över sig att hålla någon bestämd frekvens, en mängd måsten typ frekvens, puls, km-tid på långpass tar bort en stor del utav löpglädjen
Quote from Funbeat user on 26 January 2014, 18:43Alla är unika individer med olika bakgrund och förutsättningar. Jag tycker därför man kan anpassa löpstil & teknik till vem man är och vad man springer.
Springer man ultror i måttlig fart under flera dygn så går 180 bpm & framfotisätt fetbort.
Springer
Alla är unika individer med olika bakgrund och förutsättningar. Jag tycker därför man kan anpassa löpstil & teknik till vem man är och vad man springer.
Springer man ultror i måttlig fart under flera dygn så går 180 bpm & framfotisätt fetbort.
Springer
Quote from Funbeat user on 26 January 2014, 19:38För de som inte har någon vana av löpning utan börjat sent i livet och med en lätt övervikt kan det göra en enorm skillnad att sträva efter 180 bpm istället för att gå på "känslan".
Känslan blir lätt ett tungt, lite för långt steg med hälisättning *vet av
För de som inte har någon vana av löpning utan börjat sent i livet och med en lätt övervikt kan det göra en enorm skillnad att sträva efter 180 bpm istället för att gå på "känslan".
Känslan blir lätt ett tungt, lite för långt steg med hälisättning *vet av
Quote from Funbeat user on 26 January 2014, 23:39Om man fokuserar på det man gör vid löpning, känner och analyserar då märker man om något inte är riktigt bra, det kan vara ett obekvämt klumpigt steg, felaktigt skoval, för mycket enformig träning med antydan om kommande problem, man får mycket informati
Om man fokuserar på det man gör vid löpning, känner och analyserar då märker man om något inte är riktigt bra, det kan vara ett obekvämt klumpigt steg, felaktigt skoval, för mycket enformig träning med antydan om kommande problem, man får mycket informati
Quote from Funbeat user on 27 January 2014, 00:23"man känner" är för generaliserande. Kruxet är att det oftast känns bäst att göra som man är van, även om det är dåligt. Vi är väldigt många som har haft problem med vår löpning och fått stor hjälp av att höja stegfrekvensen, vilket helt enkelt innebär in
"man känner" är för generaliserande. Kruxet är att det oftast känns bäst att göra som man är van, även om det är dåligt. Vi är väldigt många som har haft problem med vår löpning och fått stor hjälp av att höja stegfrekvensen, vilket helt enkelt innebär in
Quote from Funbeat user on 27 January 2014, 00:59Löpning handlar inte bara om stegfrekvens, det är helheten som räknas, ju mer man tar till sig den information man får under träning ju bättre blir det i slutänden, man har ju obegränsade möjligheter att känna hur det känns om man kortar in steget en anin
Löpning handlar inte bara om stegfrekvens, det är helheten som räknas, ju mer man tar till sig den information man får under träning ju bättre blir det i slutänden, man har ju obegränsade möjligheter att känna hur det känns om man kortar in steget en anin
Quote from Funbeat user on 27 January 2014, 06:44Som andra skrivit, det är väldigt lätt att känna efter hur det känns om man vet hur det ska kännas. Att CA sprungit 270 maror är till föga hjälp för de som inte vet och då kan t.ex. "180" vara till vägledning.
Och snälla gnugga nu inte in 180 som ingen h
Som andra skrivit, det är väldigt lätt att känna efter hur det känns om man vet hur det ska kännas. Att CA sprungit 270 maror är till föga hjälp för de som inte vet och då kan t.ex. "180" vara till vägledning.
Och snälla gnugga nu inte in 180 som ingen h
Quote from Funbeat user on 27 January 2014, 13:40Det viktiga är väl inte att pricka exakt 180, det är ju att hamna någonstans kanske mellan 170 och 190.
Kan ju säga att jag har ett helt annat löpsteg nu när jag ligger runt 180 än vad jag hade innan jag jobbade med detta och då låg på en stegfrekvens str
Det viktiga är väl inte att pricka exakt 180, det är ju att hamna någonstans kanske mellan 170 och 190.
Kan ju säga att jag har ett helt annat löpsteg nu när jag ligger runt 180 än vad jag hade innan jag jobbade med detta och då låg på en stegfrekvens str
Quote from Funbeat user on 27 January 2014, 13:49Okey, som nybörjare kan det knappast vara ett fel att försöka få upp stegfrekvensen men det finns alltså inget som är rätt i absoluta mått utan man får experimentera lite å se vad som funkar för en själv.
En nyfiken fråga från en nybörjare: varför går fr
Okey, som nybörjare kan det knappast vara ett fel att försöka få upp stegfrekvensen men det finns alltså inget som är rätt i absoluta mått utan man får experimentera lite å se vad som funkar för en själv.
En nyfiken fråga från en nybörjare: varför går fr
Quote from Funbeat user on 27 January 2014, 13:54Ni som mäter kadens, har ni samma stegfrekvens oavsett hastighet?
Ni som mäter kadens, har ni samma stegfrekvens oavsett hastighet?