Quote from Funbeat user on 28 January 2014, 18:20Ja, man kan väl konstatera att alla har olika förutsättningar och styrkor och man försöker göra sitt bästa utifrån det läge man är i. Men många förutsättningar går att ändra på genom träning. Det är därför en del av oss tränar, för att se hur vi kan utvec
Ja, man kan väl konstatera att alla har olika förutsättningar och styrkor och man försöker göra sitt bästa utifrån det läge man är i. Men många förutsättningar går att ändra på genom träning. Det är därför en del av oss tränar, för att se hur vi kan utvec
Quote from Elias Engqvist on 28 January 2014, 18:27Här kan man se hur min stegfrekvens ändras då jag sprang tre varv backfartlek på en ganska teknisk skogsstig idag:
BILD:http://redhorse.se/tmp/Frekvens-backfartlek.pngrespektive då jag sprang snabbdistans på en bilväg (bara korta bitar moddig) häromdage
Här kan man se hur min stegfrekvens ändras då jag sprang tre varv backfartlek på en ganska teknisk skogsstig idag:
BILD:http://redhorse.se/tmp/Frekvens-backfartlek.png
respektive då jag sprang snabbdistans på en bilväg (bara korta bitar moddig) häromdage
Quote from Funbeat user on 28 January 2014, 19:10Pontus, har du hört några övertygande argument för hög frekvens när man springer "fort"?
Det är samma argument som gäller när man springer långsamt. Man minskar den vertikala rörelsen och inbromsningen, och landar med foten närmare kroppen i en fördelakt
Pontus, har du hört några övertygande argument för hög frekvens när man springer "fort"?
Det är samma argument som gäller när man springer långsamt. Man minskar den vertikala rörelsen och inbromsningen, och landar med foten närmare kroppen i en fördelakt
Quote from Funbeat user on 29 January 2014, 15:57På tal om etiopierna, så har ju människan sprungit och gått i tusentals år, det finns i generna hur man gör precis som hos djur, felet vi gör är att vi undviker att röra på oss när vi inte måste springa, och förlorar vår förmåga att springa på ett naturli
På tal om etiopierna, så har ju människan sprungit och gått i tusentals år, det finns i generna hur man gör precis som hos djur, felet vi gör är att vi undviker att röra på oss när vi inte måste springa, och förlorar vår förmåga att springa på ett naturli
Quote from Funbeat user on 29 January 2014, 19:49+1 på Stens inlägg.
+1 på Stens inlägg.
Quote from Elias Engqvist on 29 January 2014, 20:36Sten, du skriver: "Pontus, har du hört några övertygande argument för hög frekvens när man springer "fort"?"
Ett övertygande argument är väl att om man hela tiden springer med tex 180 som frekvens så måste man reglera hastigheten med steglängden.
Jag ko
Sten, du skriver: "Pontus, har du hört några övertygande argument för hög frekvens när man springer "fort"?"
Ett övertygande argument är väl att om man hela tiden springer med tex 180 som frekvens så måste man reglera hastigheten med steglängden.
Jag ko
Quote from Funbeat user on 29 January 2014, 21:36Christer, det var Klas som frågade Pontus om det du svarade på.
Har ingen aning om han är nöjd med ditt svar, men jag får intrycket att du lite missade vad han försökte säga. Därmed inte sagt att ni är oense.
Christer, det var Klas som frågade Pontus om det du svarade på.
Har ingen aning om han är nöjd med ditt svar, men jag får intrycket att du lite missade vad han försökte säga. Därmed inte sagt att ni är oense.
Quote from Funbeat user on 29 January 2014, 22:42Christer, Sten har rätt, jag tycker du missar poängen.
Vi är ju ense om att stegfrekvensen ska öka med hastigheten. Men, som sagt, det implicerar inte alls att stegfrekvensen är oviktig när man springer långsamt.
Sprinters klarar säkert att springa med
Christer, Sten har rätt, jag tycker du missar poängen.
Vi är ju ense om att stegfrekvensen ska öka med hastigheten. Men, som sagt, det implicerar inte alls att stegfrekvensen är oviktig när man springer långsamt.
Sprinters klarar säkert att springa med
Quote from Elias Engqvist on 29 January 2014, 23:03Oj, förlåt, för många Orsvärn här för mig 🙂
Jag missförstod nog dig då. Jag trodde du menade tvärtom vad du tydligen menar 🙂
Men det är ganska intressant att se hur steglängd, frekvens och fart varierar med varann...
Oj, förlåt, för många Orsvärn här för mig 🙂
Jag missförstod nog dig då. Jag trodde du menade tvärtom vad du tydligen menar 🙂
Men det är ganska intressant att se hur steglängd, frekvens och fart varierar med varann...
Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 00:42Ja, upp till en viss gräns kan man öka stegfrekvensen genom att skjuta ifrån mindre. Den begränsande faktorn verkar vara hur snabbt man reflexmässigt kan fånga upp sin tyngd och studsa upp igen. För att öka frekvensen över den gränsen måste man börjar tru
Ja, upp till en viss gräns kan man öka stegfrekvensen genom att skjuta ifrån mindre. Den begränsande faktorn verkar vara hur snabbt man reflexmässigt kan fånga upp sin tyngd och studsa upp igen. För att öka frekvensen över den gränsen måste man börjar tru