Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet här med stegfrekvensen
You need to log in to create posts and topics.

Eftersom att jag vill att diskussionen fortsatt beaktar att det kan och bör finnas skillnader i stegfrekvens mellan hastighet och underlag och så vidare, så vill jag påpeka detta: Gebrselassie "joggar" alltså i ungefär 2:29 min/km på det där löpbandet. Nä

Så sant, Moritz. Kan konstatera att Haile håller ungefär samma tempo på ett marathon som jag gör på ett hundrameterslopp:-)

Fredric - Jovisst är det risk att du tappar din SSC-effekt om du har för lång markkontakt, alternativt om du lyckas slappna av helt och hållet, vilket i sin tur leder till att du i praktiken blir stående (eller möjligen faller ihop i en oformlig klump om

Det är alltid vanskligt att jämföra med eliten.

Mitt eget marasteg är trippande och jag kommer i mål 1:15 efter eliten. Eliten har vad jag skulle benämna ett visst överteg under maran, något som kostar lite mer energi men å andra sidan ger mer fart. Dera

Tillägg: Han var ju givetvis jordanier och inte marrockan!

Kolla youtube och vid t.ex. redan första passagen av Västerbron ser man tydligt hans mer trippande steg. Det som ev. kan ha funkat den dan?

Ja, 2012 var ett roligt år. Det var faktiskt varmare på Hammarby Alpin Marathon i slutet av november än på Stockholm Marathon 🙂

Men jag tror att oavsett vilken löpare du tittar på där i eliten, Anders, så kommer du att finna att samtliga har en stegfre

Analys av några av tidernas bästa löpare sida vid sida och stegfrekvensen skiljer en hel del även om den är relativt hög.
http://balancedrunner.co.uk/running-form-comparison-between-bekele-gebrselassie-and-farah-in-the-2013-great-north-run/

En riktig noob fråga nu: Tycker att det ser ut som att dom alla tre landar framfota eller mittfota i varierande grad när foten rör i marken, är det rätt uppfattat?Tycker också att killen som springer först har mest markerad framfota isättning. Han som kom

Tål att sägas hur många gånger som helst: att springa i deras fart, sådär 3min/km, förutsätter ett helt annat steg än att springa säg 5-6 min/km. Annan frekvens, andra proportioner i steget, högre läge över marken, osv.

Efter att ha följt diskussionen här var jag tvungen att räkna på löpbandet i dag.

5:30-fart: 186 steg/min utan att jag gjorde till steget. Jag håller på att träna inför ultror denna säsong och har fokuserat på att springa i klart lägre hastigheter än ja