Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 09:19Håller med. Det viktigaste i sammanhanget är dels att minska onödig vertikalrörelse (även om man vill springa snabbt, med tanke på att du börjar tappa fart så snart du är "flygande") samt att landa nära kroppens tyngdpunkt. Ökad stegfrekvens är ett sätt a
Håller med. Det viktigaste i sammanhanget är dels att minska onödig vertikalrörelse (även om man vill springa snabbt, med tanke på att du börjar tappa fart så snart du är "flygande") samt att landa nära kroppens tyngdpunkt. Ökad stegfrekvens är ett sätt a
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 12:25Egentligen är det ju ganska självklart att man ska använda så lite kraft som möjligt i varje ögonblick. Då får man de önskvärda särdragen i god löpteknik som en konsekvens. Det är ju inte så underligt, för vi är konstruerade för att springa effektivt och
Egentligen är det ju ganska självklart att man ska använda så lite kraft som möjligt i varje ögonblick. Då får man de önskvärda särdragen i god löpteknik som en konsekvens. Det är ju inte så underligt, för vi är konstruerade för att springa effektivt och
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 14:38Sten,
Nu har jag läst Hatalas studie.
Precis som jag skrev ovan så får man säkert en brantare kraftkurva om man landar på hälen, dvs kraften strax efter landningen är högre i förhållande till den maximala kraften. Men så länge den maximala kraften är l
Sten,
Nu har jag läst Hatalas studie.
Precis som jag skrev ovan så får man säkert en brantare kraftkurva om man landar på hälen, dvs kraften strax efter landningen är högre i förhållande till den maximala kraften. Men så länge den maximala kraften är l
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 16:04Visst kan underlaget ha betydelse. Precis som de skriver i studien. Det finns för övrigt separata studier på det temat, så det är bara att grotta ner sig för den som så önskar. Jag tyckte mest det var lustigt att du nämnde att du inte sett någon studie so
Visst kan underlaget ha betydelse. Precis som de skriver i studien. Det finns för övrigt separata studier på det temat, så det är bara att grotta ner sig för den som så önskar. Jag tyckte mest det var lustigt att du nämnde att du inte sett någon studie so
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 18:05Jag skrev att jag inte sett någon studie som visade att det var farligt. Det försöker ju inte ens den här studien visa.
Om din sista fråga så vet jag inte varför man är mer benägen att landa på hälen på mjukt underlag.
Det kan vara så att man omedvetet
Jag skrev att jag inte sett någon studie som visade att det var farligt. Det försöker ju inte ens den här studien visa.
Om din sista fråga så vet jag inte varför man är mer benägen att landa på hälen på mjukt underlag.
Det kan vara så att man omedvetet
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 20:44OK. Jag som tyckte du skrev att du inte sett ngn studie som visar att det skulle vara "mindre skonsamt" att landa på hälen, men då såg jag väl fel.
Begriper inte alls varifrån du får att man skulle landa framför tyngdpunkten därför att markkontakten är
OK. Jag som tyckte du skrev att du inte sett ngn studie som visar att det skulle vara "mindre skonsamt" att landa på hälen, men då såg jag väl fel.
Begriper inte alls varifrån du får att man skulle landa framför tyngdpunkten därför att markkontakten är
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 21:04Jag har själv lägre stegfrekvens & lite översteg på mjukt underlag för att det går åt mindre energi på det sättet. Det känns. Varje avtryck i den icke svarande marken kostar så det blir en avvägning & kompromiss mellan olika energitjuvar. Jag tycker det f
Jag har själv lägre stegfrekvens & lite översteg på mjukt underlag för att det går åt mindre energi på det sättet. Det känns. Varje avtryck i den icke svarande marken kostar så det blir en avvägning & kompromiss mellan olika energitjuvar. Jag tycker det f
Quote from Funbeat user on 5 February 2014, 01:06Sten, när markkontakten blir längre så landar man längre fram. Den blir längre när underlaget absorberar en del av kraften i landningen och frånskjutet, om man springer utan att styra frekvensen.
Jag menar förstås att båda förklaringarna till hällandning
Sten, när markkontakten blir längre så landar man längre fram. Den blir längre när underlaget absorberar en del av kraften i landningen och frånskjutet, om man springer utan att styra frekvensen.
Jag menar förstås att båda förklaringarna till hällandning
Quote from Funbeat user on 6 February 2014, 17:57Menar du alltså att det endast är vid en superelastisk stöt med momentan markkontakt som man i praktiken skulle kunna landa exakt under tyngdpunkten och att ju mindre elastisk stöten är, desto längre framför tyngdpunkten kommer man landa, allt annat lika?
Menar du alltså att det endast är vid en superelastisk stöt med momentan markkontakt som man i praktiken skulle kunna landa exakt under tyngdpunkten och att ju mindre elastisk stöten är, desto längre framför tyngdpunkten kommer man landa, allt annat lika?
Quote from Funbeat user on 6 February 2014, 18:52Det låter som att jag får förklara IRL någon gång 🙂 Lite för långt från ämnet.
Det låter som att jag får förklara IRL någon gång 🙂 Lite för långt från ämnet.