Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet här med stegfrekvensen
You need to log in to create posts and topics.

Du får gärna försöka. Tror dock inte du kommer lyckas då heller 🙂

Precis som inledande skribent har jag märkt att när jag jobbar med att öka kadensen så sänker jag ofrivilligt farten. Jag misstänker att det har att göra med den naturliga relationen mellan stegfrekvens och fart. När jag springer kortare sträckor snabbare

Intressant att höra att fler har samma upplevelse. Hur tänker du på frekvensökningen? Tänker du på det som att springa med mindre frånskjut eller hur skulle du beskriva vad du försöker göra? När du tänker på takten, tänker du på momentet när foten lämnar

Dubbelpost

Jag har försökt med olika fokus när jag söker högre stegfrekvens. Första gångerna blev det tokigt, kändes fel i fötterna- antagligen för att jag mer eller mindre dunkade fötterna i underlaget i takt med metronomen. För övrigt blev jag yr av det där ljudet

Tack! Men jag förstod inte det här "driva med knät i ett snabbare tempo, alltså fokusera på lyftet före markkontakt". Kan du utveckla?

Funkade det bättre att undvika "sticky feet"?

Från tidigare ibland lite hätska debatter om 180:s varande eller icke varande kan man tydligt utläsa att olika fokuspunkter funkar för olika individer. En kanske tänker på var foten sätts i, en annan på armpendlingen, en tredje på fotlyft, stegräkning ell

Sprintern Carl Lewis lät armarna bestämma benrörelsen.

Ultrafenomenet Yiannis Kouros gör detsamma.

Att skifta fokus i rörelsen kan säkert vara bra rent tekniskt för det sammansatta löpsteget. För mig själv har skiftande fokus mest handlat om att söka den "position" i rörelsen som ger mest driv när jag söker en snabbare takt. Som att dansa kanske, var i

Anders, det är sant att vissa fokuspunkter fungerar för vissa personer och inte för andra. Men det kan ju ändå vara så att rätt fokuspunkter fungerar för alla. Visst hänger allt ihop i steget, men det mesta av löpsteget sköter vi bra med automatik, för at