Quote from Funbeat user on 1 February 2014, 21:55"De har studerat 38 barfotalöpare i Daasanachstammen i norra Kenya och fann att 72 procent landade på hälen när de löpte lugnt. Men ju snabbare de sprang desto fler landade på mellan- och framfoten. Forskarna menade att det är farten som avgör var på fote
"De har studerat 38 barfotalöpare i Daasanachstammen i norra Kenya och fann att 72 procent landade på hälen när de löpte lugnt. Men ju snabbare de sprang desto fler landade på mellan- och framfoten. Forskarna menade att det är farten som avgör var på fote
Quote from Funbeat user on 2 February 2014, 23:07Tobias, varför är du med på att försöka landa med foten närmare kroppen? Vilka studier visar att det är bra?
När du springer i konstant fart så måste du ju ha foten lika mycket framför som bakom kroppen i steget, med en liten skillnad för luftmotståndet.
Tobias, varför är du med på att försöka landa med foten närmare kroppen? Vilka studier visar att det är bra?
När du springer i konstant fart så måste du ju ha foten lika mycket framför som bakom kroppen i steget, med en liten skillnad för luftmotståndet.
Quote from Funbeat user on 3 February 2014, 07:38Har ni förresten märkt att man anpassar stegfrekvensen inte bara efter hastighet och underlag utan även efter andra löpare som man springer med?
När man springer med andra löpare som har ett avspänt löpsteg, så tenderar man att omedvetet synka frekvensen
Har ni förresten märkt att man anpassar stegfrekvensen inte bara efter hastighet och underlag utan även efter andra löpare som man springer med?
När man springer med andra löpare som har ett avspänt löpsteg, så tenderar man att omedvetet synka frekvensen
Quote from Funbeat user on 3 February 2014, 10:08Oja, det kan bli jättejobbigt om man springer med någon som har helt fel stegfrekvens och steglängd jämfört med vad man själv trivs med och klarar av.
Oja, det kan bli jättejobbigt om man springer med någon som har helt fel stegfrekvens och steglängd jämfört med vad man själv trivs med och klarar av.
Quote from Funbeat user on 3 February 2014, 12:42Riktigt mörker är det om man springer löpband där det inte finns så mycket som distraherar och någon älgstegsdunslöper på bandet bredvid.
Riktigt mörker är det om man springer löpband där det inte finns så mycket som distraherar och någon älgstegsdunslöper på bandet bredvid.
Quote from Funbeat user on 3 February 2014, 12:58Klas: Jag är inte insatt i vad det finns för studier på området, men att landa på hälen innebär större påfrestningar än att landa på mellan- eller framfot verkar ju vara belagt. Landar man närmare kroppen blir det svårare att landa på bakre delen av foten
Klas: Jag är inte insatt i vad det finns för studier på området, men att landa på hälen innebär större påfrestningar än att landa på mellan- eller framfot verkar ju vara belagt. Landar man närmare kroppen blir det svårare att landa på bakre delen av foten
Quote from Funbeat user on 3 February 2014, 19:52Jag har inte sett någon studie som visar att det är mindre skonsamt att landa på hälen.
Jag är tämligen övertygad om att det är en missuppfattning, som beror på att man blandar ihop faktorer som hänger ihop.
Liebermans gäng har gjort en studie som visar
Jag har inte sett någon studie som visar att det är mindre skonsamt att landa på hälen.
Jag är tämligen övertygad om att det är en missuppfattning, som beror på att man blandar ihop faktorer som hänger ihop.
Liebermans gäng har gjort en studie som visar
Quote from Funbeat user on 3 February 2014, 23:11+1 på Klas.
+1 på Klas.
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 08:04Ja det var verkligen bra skrivet Klas. Du har fört liknande resonemang förr men nu tycker jag att det blev glasklart att det är stegfrekvensen/steglängden som är den viktigaste parameter som avgör hur efffektivt löpsteget blir.
För mej kvarstår att kän
Ja det var verkligen bra skrivet Klas. Du har fört liknande resonemang förr men nu tycker jag att det blev glasklart att det är stegfrekvensen/steglängden som är den viktigaste parameter som avgör hur efffektivt löpsteget blir.
För mej kvarstår att kän
Quote from Funbeat user on 4 February 2014, 08:56Man ska bara skjuta ifrån så lite som möjligt (och i andra hand under så kort tid sim möjligt). Då anpassas frekvensen automatiskt efter omständigheterna. (Läs mer om hur man gör det i mina tidigare inlägg)
När den är för hög så känns det som att man tru
Man ska bara skjuta ifrån så lite som möjligt (och i andra hand under så kort tid sim möjligt). Då anpassas frekvensen automatiskt efter omständigheterna. (Läs mer om hur man gör det i mina tidigare inlägg)
När den är för hög så känns det som att man tru