Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 11:51Nu hade jag nog ingen extremt låg frekvens innan (jag mätte aldrig) men när jag för 3-4 år sedan började experimentera med barfotalöpning och minimalism åkte frekvensen upp alldeles av sig själv.
Förutom att tunnare skor => högre frekvens vill jag även l
Nu hade jag nog ingen extremt låg frekvens innan (jag mätte aldrig) men när jag för 3-4 år sedan började experimentera med barfotalöpning och minimalism åkte frekvensen upp alldeles av sig själv.
Förutom att tunnare skor => högre frekvens vill jag även l
Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 18:10Jag avråder iofs starkt från att tänka att dra upp foten mot rumpan. Då får man en överdrivet vertikal rörelse. Det fungerar bra att tänka att lyfta foten från marken (även om det inte är riktigt det som sker). Men när foten väl är i luften så ska den pen
Jag avråder iofs starkt från att tänka att dra upp foten mot rumpan. Då får man en överdrivet vertikal rörelse. Det fungerar bra att tänka att lyfta foten från marken (även om det inte är riktigt det som sker). Men när foten väl är i luften så ska den pen
Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 21:45Håller med. Men knät pendlar inte fram. Du drar fram det. Personligen tycker jag det funkar bäst att lägga fokus där och inte på att lyfta foten.
Nyttja SSC (stretch shortening cycle) så långt det går. I vad/hälsena och höftböjare. Det är bl.a. därför d
Håller med. Men knät pendlar inte fram. Du drar fram det. Personligen tycker jag det funkar bäst att lägga fokus där och inte på att lyfta foten.
Nyttja SSC (stretch shortening cycle) så långt det går. I vad/hälsena och höftböjare. Det är bl.a. därför d
Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 21:46Vad har världseliten för stegfrekvena på maran? Nån som räknat?
Vad har världseliten för stegfrekvena på maran? Nån som räknat?
Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 22:47Jag tänkte precis ta upp frågan när Sten O gjorde det ist.
> Nyttja SSC (stretch shortening cycle) så långt det går. I vad/hälsena och
> höftböjare. Det är bl.a. därför det är så viktigt att dels orka hålla i höften
> och dels pricka rätt med framfoten u
Jag tänkte precis ta upp frågan när Sten O gjorde det ist.
> Nyttja SSC (stretch shortening cycle) så långt det går. I vad/hälsena och
> höftböjare. Det är bl.a. därför det är så viktigt att dels orka hålla i höften
> och dels pricka rätt med framfoten u
Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 22:50Man drar fram knät, sant. Lite missvisande att kalla det för en pendling även om rörelsen har den formen. Men det är bra att tänka på att låta foten pendla upp när man drar fram knät. Annars är det lätt hänt att knät blir stelt om man bara fokuserar på at
Man drar fram knät, sant. Lite missvisande att kalla det för en pendling även om rörelsen har den formen. Men det är bra att tänka på att låta foten pendla upp när man drar fram knät. Annars är det lätt hänt att knät blir stelt om man bara fokuserar på at
Quote from Funbeat user on 30 January 2014, 22:53Fredric, jag är osäker på om jag förstår din fråga, men det är ingen risk att foten slappnar av under markkontakten. Om den är överspänd får man däremot problem, och det verkar snarare minska elasticiteten.
Fredric, jag är osäker på om jag förstår din fråga, men det är ingen risk att foten slappnar av under markkontakten. Om den är överspänd får man däremot problem, och det verkar snarare minska elasticiteten.
Quote from Funbeat user on 31 January 2014, 01:02Hans, kolla på den här videon - jag gjorde ett snabbt överslag och här ligger Haile och joggar i ca 192 steg/min.
http://www.youtube.com/watch?v=YSp1r1QhUSY
Hans, kolla på den här videon - jag gjorde ett snabbt överslag och här ligger Haile och joggar i ca 192 steg/min.
Quote from Funbeat user on 31 January 2014, 09:01Otydligt uttryckt av mig. Jag menade inte att man ska dra upp foten mot rumpan på något konstruerat sätt (annat än under löpskolningsövningar), utan att fokusera på att ha foten i backen så kort tid som möjligt, vilket ju per automatik ger en snabbare bak
Otydligt uttryckt av mig. Jag menade inte att man ska dra upp foten mot rumpan på något konstruerat sätt (annat än under löpskolningsövningar), utan att fokusera på att ha foten i backen så kort tid som möjligt, vilket ju per automatik ger en snabbare bak
Quote from Funbeat user on 31 January 2014, 09:07"Vad har världseliten för stegfrekvena på maran? Nån som räknat?"
Om jag inte minns fel är det ju typ så man kom på 180 steg/min. Elitens löpsteg räknades, och alla amatörer vill göra likadan. Inga idrottsmedicinska undersökningar för att visa vilken kad
"Vad har världseliten för stegfrekvena på maran? Nån som räknat?"
Om jag inte minns fel är det ju typ så man kom på 180 steg/min. Elitens löpsteg räknades, och alla amatörer vill göra likadan. Inga idrottsmedicinska undersökningar för att visa vilken kad