Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningDet tog 59 timmar att lära sig!
You need to log in to create posts and topics.

Visst har du rätt Per - jag testade att simma med våtdräkt en gång, och det var mycket lättare.
Man kunde slappna av och simma lugnt eftersom det inte kändes som man var på väg att sjunka.

Men jag förstår inte hur man skall kunna träna på att flyta bättr

Svårt att förklara, dels för att jag inte helt vet och för att det handlar om att hitta en känsla!

Men prova att bara ligga platt i vattenytan helt still och balanser runt höften, dvs skifta tyngden framåt och bakåt till man hittar jämnvikt. Mer framtyng

Ja, så skulle jag också vilja summera det liknande. För ett bra flyt krävs bra balans. Dels balansen när man trycker bröstkorgen mot vattnet för att inte benen ska tippa neråt, dels balansen åt sidorna när du roterar lite för att få upp ena armen ovan vat

>Men jag förstår inte hur man skall kunna träna på att flyta bättre, förutom att käka mer chips och liknande.

Saliga äro de korkade ty de skola flyta när floden kommer 🙂

Börje och ni andra:
Jag har ett litet tips för att få till flytningen som funkade för mig, det är att aktivt pressa ner bröstkorgen mot botten och sen försöka som både Per och boken "Total Immersion" säger: "simma i nerförsbacke".

Håller också med Per nä

Grattis Katarina! Härligt att man som vuxen tillåter sig att lära nya saker utan att ge upp med argumentet "jag är för gammal" 😉

Per, måste rätta dig lite här så ingen tar dig bokstavligt: Du sparkar nog 3 gånger per armtag (möjligen 1 eller 5 men aldri

Jag försöker släppa ut luften genom näsan långsamt under armtag två och tre (simmar alltid tretakt), på så sätt lindrar andningsreflexen (varför vet jag inte) och man är redo att dra in luft på det tredje armtaget!

jag får oftast lite vatten i munnen nä

En spark med varje ben, är det en eller två benspark(ar)?
Jag sparkar nog en gång med varje ben på varje armtag, så man roterar över "automatiskt", men spm sagt: jag är nybörjare!

Min poäng var dock att minska frekvensen och flyta istället 😉

Det blir l

Hm...

när man får feedback från förebilder som Peter och Torbjörn så passar åtminstone JAG mig för att säga att ett gäng "nybörjare strålat samman". De verkar vara allt annat än nybörjare.... (H)

Torbjörn är simmare i grunden. Det är först på senare år han börjat visa alla andra i ålersklassen var skåpet ska stå även i triathlon...