Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDextrosol-bra eller dåligt?
You need to log in to create posts and topics.

Salterna är väl minst lika viktiga som energin?

När det gäller salt så handlar det om hur länge du springer. På en halvmara tror jag inte att du hinner påverkas av saltförlusten utan det borde räcka att fylla på det efteråt. Dock så skadar det ju givetvis inte. Men i första hand på en halv mara räcker

Jag ska ha egen dryck på en marathon. Nån som har någon sportdryck att rekommendera? Sist jag sprang en mara var det Pripps som gällde, men jag hittar inte deras pulverpåsar nånstans (nån som vet var de säljs i Malmö eller Lund?)

Som PowerBar freak får jag väl rekommendera PowerBars energidryck. Den är god och bra (i alla fall mycket godare än Vitargo). Annars funkar väl de flesta energidrycker.

Du kan köpa dem i påsar på t.ex. Stadium eller på CykelCity. I burk finns det i alla

Vitargos Electrolyte + tror jag den heter. Snabbaste kolhydraterna och lagom med mineraler och salter ifall du svettas mycket.

Linus och Per,

tack för svar. Köper väl en av varje och testar helt enkelt. Måste börja vänja magen nu, får lätt problem när jag kör sportdryck och löpning. Hörde nån säga att det brukar vara mer skonsamt med gel + vatten, men jag har väldigt begränsade

Gel kan ju vara praktiskt om du får vatten serverat längs banan. Då slipper du ju en del vikt.
Jag gillar Maxims gel. Det är i stort sett bara glukos och inget annat. Enervits gel tappar jag formen totalt av i minst en timme innan jag kommer igång igen.

När och hur tar man gel?
Istället för sportdryck? Eller istället för en bar?
Har inte provat gel, men funderar på att göra det...

Tja, smaken är som baken antar jag.

Jag tar gel för att det känns som om det snabbare kommer ut i kroppen jämfört med bars (högre GI). Du behöver bara ta gel/liknande om du gör av med så mycket energi att du måste fylla på. Annars räcker det ju att du dr

När behöver man egentligen ta gel/bars/sportdryck, på hur långa pass menar jag ? Har vissa distanspass som hittills är runt 20-22 kilometer (löpning) och jag har än så länge aldrig haft med mig någon energipåfyllning utan bara vatten. Hur gör ni andra, va