Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDistans eller tid?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har lite beslutsångest och kan verkligen aldrig bestämma mig, vilket gör att mina löpturer blir lite hipp som happ ibland. Bör man som nybörjare inom löpning satsa på distans eller tid?

Bakgrund: I nuläget tar jag mig runt 2,5 kilometer på cirka 17-1

Jag kan rekommendera att du följer ett träningsprogram typ det här: http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=977

Just det programmet kör jag själv, och jag tycker att det har funkat jättebra för mig, trots min två utslitna knän. 🙂

Tid ger bättre motivation i början. Kör på det.

Det spelar ingen roll om du kör på distans eller tid. Bara bestäm dig för en variant och kör på det.

När jag var nybörjare hade jag en runda som var 7,4 km från dörr till dörr som jag först gick och sedan började varva jogg-gång för att till sist jogga

@Magnus: det är väl ändå subjektivt? Jag fann att distans var betydligt mer motiverande när jag började.

Med distans kommer ju dock tid så det ena leder ju slutligen till det andra. Om jag vorde dig skulle jag testa kanske 1 vecka med varje metod och se

Jag är inte riktigt med på varför du "måste" springa med halvtaskiga knän?

Jag hade lagt krutet på cykel som du gillar och varit försiktig med löpträning tills du har fått upp flåset. Då hade du i alla fall en grund att stå på.

@Fp: Bara nyfiken fundering på det du skrev men kan inte det vara kontraproduktivt? Alltså att hon bygger upp ett flås med cykling osv. Sedan när hon börjar springa orkar hon betydligt längre än vad knäna klarar av och riskerar skador/motivations-problem?

Det är ju tycker jag enklare att bestämma distansen och inte tiden. I praktikenväljer man ju en runda som tar en tillbaka hem igen.

Springer man på tid måste man nästan springa och vända efter halva tiden och det låter trist.

Men det är ju en smaksak

Vill tacka för alla svar och tips! (t+)

Angående mina knän;
Smärtan grundar sig i Schlatters och en allmän svaghet i knäna. Utöver det även relativt kraftig pronation som under många år gav smärta. Med inlägg i skorna + styrkeövningar är jag idag nästint

Hela den där knä-förklaringen låter skum. Varför skulle pronation ge smärta? - de bästa löparna pronerar. Varför ger temposänkning smärta? Det ska vara tvärtom (fel löpsteg skulle jag säga). Med rätt steg ska nedförslöpor inte utgöra något problem - på en