Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDricka på mara
You need to log in to create posts and topics.

Jag läste nyligen att de flesta max kan ta upp ca 8dl vatten per timme och då man lätt svettas mer än detta under normala vår-sommar-höst-temperaturer så borde väl det optimala under tex en mara vara att försöka dricka ungefär sä mycket? Mer kan man inte

(L)

Jag brukar två muggar varje vätskekontroll olika lopp typ göteborgsvarvet, blodomloppet, Strömstadsmilen och midnattsloppet. Kämpa på (t+)

Maxim hävdar 1,2L/H, självfallet är deras produkt optimerad för saken också. Står det. Vete fanken vad jag tror om saken.

Vart var det du läste om 0,8L/H?

Ah, ok. Har inte läst någon av dem 🙂

Jag fick en gång lära mig att dricka så mycket som jag ville.
Jag ville ofta dricka.

Fick också tipset att enbart dricka vatten 1:a timmen eller så.
Det gällde att spara på godbitarna.

Hur mycket jag drack. Tillräckligt.

Sprungit soppatorsk en gång. På

Kul med Råsta Runt 5H/Marathon där man ju har med sig egen dryck som man pimplar i sig vid sekretariatet. Hade i år 1,5 l Cola samt 0,5 vatten från Finntorps Trefaldighetskälla samt 0,5 l Svart Vinbärssaft gjord på den tidigare nämnda basen. Efter Maratho

Annica: Gatorade rekommenderade oxå 1,2 l/h på Boston Marathon 2002.
resultatet var 13% hyponatremi och ett dödsfall...
http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-iv-for-mycket-vatska-ar-farligt/

Nu är ju Boston aningen vamare...men inte myche ref min erfarenhet från 1998. Jag ska alltså under ett marathonlopp typ Råsta Runt sätta i mig ofattbara 6,0 l mot de lite under 2,0 l som jag gjorde i år. Å så ska man springa åxå efter detta oerhörda vätsk

Kjell, man skall inte dricka så mycket...
Hittade rekommendatioer från American College of Sports Medicine

Rekommendationen att man ska dricka 600-1200 ml per timme är ersatt av rekommendationen att man ska dricka efter törst inom området 400-800ml per t

" typisk motionär som löper 5km på 25-30minuter"

Grattis till den typiske motionären. Duktigt gjort i så fall.(t+)

Själv är jag långsammare.

Jag brukar ta en mugg vatten och en mugg sportdryck vid varje vätskekontroll. Mer än så gillar inte magen.