Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDricka på mara
You need to log in to create posts and topics.

Om du vill prestera optimalt måste du prova dig fram på träning. För att ha något att utgå från kan du ta del av diverse vetenskapliga artiklar och rapporter, eller erfarenhetsbanken här på funbeat. Tro bara inte att det är säkert att exakt det som forska

Robert Roman: Jag sa aldrig att de hade *rätt*, bara återgav vad de påstår. 🙂

Annica, det förstod jag på ditt inlägg...

Om man ser till 5km mellan vätskekontroller så blir det kanske 2 muggar var 20:e minut under en mara. Jag antar att jag får i mig ~6dl/h, och jag skulle nog egentligen kunna dricka mer. Hade jag haft möjlighet att ha mina egna flaskor tror jag att jag sku

Vätskebehovet är högst individuellt och beror på vikt, hudarea, klädsel, omgivningens temperatur, vind, mm.

Alla rekommendationer som säger xx l/timme eller liknande för alla individer kan man ignorera som rent nonsens. Det är förstås orimligt att samma

Fast grejen med mitt inlägg var just att man borde kunna strunta i VÄTSKEBEHOVET om det är så att alla max kan ta upp en viss mängd i timmen och denna mängd säkerligfen ligger under ens behov. Då är det ju enklast att helt enkelt dricka just så mycket man

Min point är att du kan ta upp vätska efter behov och att om det inte vore så, så skulle man inte kunna springa tävlingar på 24-48 timmar som jag gjort och under längre tid än så vilket många andra gjort. Behovet är däremot varierande så lär dig något om

OK, så du menar att vissa bevisligen(?) kan ta upp mer än 8 dl/h?

Ja, jag gjorde en djupdykning i ämnet avkylning genom svettning förra året och läste igenom ett antal forskningsrapporter. Man kan i princip pytsa in lika mycket vätska som man svettas ut. Under vissa förhållanden kan en person svettas ut flera liter per

Robert tipsade tidigare om träningsläras sida. De har en bra artikelserie i ämnet i fyra delar. Att fylla på med lika mycket vatten som man svettas ut är inte alltid det bästa, även om man kan. Det handlar mer om vätske/saltbalansen i kroppen. Mycket läsv