Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEffekten av långpass
You need to log in to create posts and topics.

Jag har läst en del om olika tankar kring effekten av längre pass i sitt löpprogram. Har läst någonstans att långa löppass i långsamt tempo lär kroppen att förbränna fett istället för kolhydrater när det väl är dags för tävling i högre tempo. En annan eff

Ja, det är sanning i det. Finns även många andra fördelar med långpass.

Vart går gränsen för att något ska kallas långpass?

Malin, jag drar gränsen vid pass över en timme och då inte bara några minuter, snarare uppåt 1,5 och mer än så. Det är där de stora vinsterna finns, kroppen börjar anpassa sig till långa, utdragna ansträngningar.

Jag brukar dra gränsen vid två timmar om det är just långpasseffekterna jag är ute efter. Övre gräns drar jag vid tre timmar.

Jag brukar dra gränsen vid 1 tim och 20 min. Men det kanske är för kort tid för att de "långdistanseffekterna" ska kicka in?

Malin: Jag skulle säga att det beror på hur långa pass du springer i vanliga fall 🙂

Jag håller med Micke. Långpass är ett pass som är klart längre än dina vanliga pass.

Prexis, min egen "definition" är att ett långpass är minst dubbelt så långt som ett vanligt pass.

Behöver inte vara dubbelt så långt. Däremot tycker jag man skall starta genom att bara vara ute en viss tid istället för att stirra sig blind på antal km. Tycker inte heller man behöver lägga in långpass förrän man kan springa 40minuter i sträck ett par g