Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEffektmätare till polar
You need to log in to create posts and topics.

Garmin-enheterna går att ladda när de kopplas till datorn, och de har både såpass mkt minne och batterikapacitet att de inte behöver kopplas till datorn så ofta som var 3-6 timme.

Dessutom behöver man inte välja en Garmin-dator.
Eftersom alla bra effek

Håkan, kan du inte dela med dig av dina hemska upplevelser med Polar, så att vi äntligen kan få veta vad som ligger bakom ditt omotiverade hat?

Jag tror inte att Håkan har haft någon effektmätare eftersom de är så dyra.

Som glad teoretiker som inte ens har några planer på att införskaffa en effektmätare måste jag ändå konstatera att det är rätt mycket humbug i den här tråden.

1. Den längdförändring som orsakas av växelbyte i den dragande spända delen av kedjan är bara v

Fredrik Jönsson Norrström skrev:
> 1. Den längdförändring som orsakas av växelbyte i den
> dragande spända delen av kedjan är bara vinkelförändringen.
> Den är så liten att jag har svårt att se att det skulle ha någon
> rimlig betydelse.

I teorin har

Nu har jag ingen effektmätare (även om man önskar en).
Ser man till kostnaden så är Polars effektmätare den billigaste. 3000 kr + 3500 kr för datorn (CS600X) + effektmätaren. Alternativt 2500 kr + 3500 kr för en CS500 + effektmätare (rekommenderade priser

Är det ingen som kan förklara vad det är vi egentligen vill mäta med effekten? Vet man det så kanske man enklare kan bestämma sig för vilken effektmätare man behöver.

För mig så ger den en enkel koppling till ansträngning (eftersom den så mycket beror på

Andrew:
Det är inte enbart Polar-klockans lagringsfrekvens som är en nackdel med Polars effektmätare.
Pga att kedjespänningens variationer måste filtreras kraftigt för att kunna beräkna ett pålitligt effektvärde är först 10s värdet riktigt pålitligt.
Men

??

Med tanke på priset så går det ett antal POLAR Power med tillbehör på varje vevparti som Håkan gärna flyttar mellan cyklarna. Det blir tufft ifall gängorna inte håller i vevlagerhylsan.

Tricket med effektmätare är att det går att finjustera sittställning